Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
31 august 2023 10:47
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det framføres som et trafikksikkerhetsmoment at det ikke skjer ulykker der trafikken står stille, slik som i en fergekø eller om bord på fergen. At veien er stengt med bom minst 85% av tiden har også den positive trafikksikkerhetsmessige effekten at trafikken dermed er liten. Vi ser jo at hver gang fergene forsvinner og avløses av en undersjøisk tunnel, så blomstrer lokaltrafikken opp. Enda mer når veien blir gratis.

Dette viser tydelig hvordan folket tilpasser seg ferger – de blir hjemme. At slikt blir brukt som et argument for trafikksikre veier fremstår merkelig når samme politiker hevder at folket må ha frihet til å velge å kjøre egen bil. Men helst la bilen bli hjemme? Og helst kjøre korte turer, unngå lange turer fra utkantstrøk til sentrumsområder? Om man ønsker å drive aktiv distriktspolitikk så bør man legge til rette for bruk av bil. Det gjør man ikke med å stenge veien med fergebom 85% av tiden.

Annonse
Annonse

Det er greinalaust å summere antall dødsfall i trafikken, uten å se dette i forhold til folketall, antall reisende og lengden på reisene. Ingen vil finne på å hevde at det er større risiko for å dø i Ålesund enn i Molde, bare fordi det dør flere mennesker i Ålesund. Slikt tøv unngås om man benytter vanlige sammenligningsstørrelser som ulykkesrisiko per passasjerkilometer.

En ordfører fra et annet parti påpeker at ferger ofte medfører stress og råkjøring for å rekke en fergeavgang. Å fjerne tre ulike fergesamband vil ta bort totalt seks forskjellige fergekaier og seks forskjellige veier med råkjøring. Det er et trafikksikkerhetstiltak som virkelig monner.

De som sitter i en saktegående kø i rushtrafikken kan se på det som et trafikksikkerhetstiltak, akkurat som den stillestående fergekøen og den saktekjørende fergeturen over Romsdalsfjorden. Om man ønsker å fjerne disse køene, bør man starte med å fjerne den køen som varer hele døgnet, før man fjerner de køene som bare varer i rushtiden.

Annonse
Annonse

Enda mer greinalaust er det dermed at politikeren konsekvent ikke anerkjenner at fjordkryssingen på trinn 1 av Fergefri E39 Møreaksen faktisk avløser totalt tre ulike fergesamband, og gir fastlandsforbindelse til to store øyer, Otrøya og Gossen. Derfor nevner han alltid bare trafikkdata for den ene fergestrekningen, og hevder den representerer trafikken på Fergefri E39 Møreaksen.

Å fanatisk lukke øynene for fakta gir ikke et godt grunnlag for å bedrive samferdselspolitikk. Faktum er at trafikken på de tre fergestrekningene som avløses med fjordkryssingen på Fergefri E39 Møreaksen er dobbelt så stor som gjennom Romsdalen på Eksportveien E136. Her utgjør sunnmøringer på hyttetur til Bjorli en stor del av trafikken. De slipper fergekø og kan kjøre gratis på en vei som alltid er åpen. Bør disse prioriteres framfor øyboerne på Otrøya og Gossen?

Å stoppe Fergefri E39 Møreaksen medfører at det er fylkeskommunen som må ta regningen for fergefrie fastlandssamband til disse øyene. Som har langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker, en vei til 6,1 milliarder kroner. En ny slik gedigen ekstraregning vil medføre at det blir langt mindre penger igjen til veibygging og trafikksikringstiltak i resten av fylket i mange tiår framover.

Næringslivet ønsker Fergefri E39 Møreaksen, og har for lengst krevd fortgang. Alle meningsmålinger viser også et flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden framfor ferge. Men én politiker hevder det motsatte – han bryr seg åpenbart ikke om hva folket sier i meningsmålinger.

PS: Møreaksen gir flyplassen på Årø økt passasjergrunnlag. Flere får dermed raskere og tryggere reisevei til flyplassen i Molde.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse