Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kent Skibstad / NTB
Foto: Kent Skibstad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Når Offshore eventyret i Nordsjøen startet på 70–80-tallet, besto forpleiningen av kokker og forpleiningssjefer fra handelsflåten og fiskeri. De som var utdannet stuert (i dag forpleiningssjef) beholdt tittelen i noen år men den forsvant litt etter litt på de små båtene.

Etter hvert som årene gikk så ble kokken alene i byssa, så økte de administrative oppgavene i byssa, bestillingslister av proviant og pantry, PM-master og lignende dataprogram, temperaturlister og renhold som føres hver dag, føre opp innkjøpene, kostregnskap der en teller opp varelageret om bord på slutten av turen, fører på prisene og regner ut kostøret pr. mann pr. dag i perioden om bord. Noe som tar flere timer i tillegg til de daglige rutinene.

Annonse
Annonse

Dette i tillegg til matlaging for 13–16 mann om bord på PSV eller AHT.

Renhold av bysse, proviantrom, kjøle, frys, spisemesse og dagligrom. I tillegg så har kokken ansvar for å vaske tøy, klær og brette de sammen. Kokken er også en del av sikkerhetsbemanningen og er med på øvelser om bord, og har sammen med overstyrmann ansvaret for hospitalet.

Standarden på maten om bord er høy, varm mat til alle tre måltider om bord, ofte flere retter til lunsj. Kake til kaffen. Det varierer etter hva mannskapet ønsker.

Mest mulig skal lages fra bunnen av.

Kokken setter ut og rydder, fyller på med melk, kaffe, te etc. Passer på å sette ut pålegg i kjølebenk i messa og brød slik at mannskapet kan ta seg mat på kveld og natt.

Så arbeidsmengden er stor på en mann og kvinne alene. I tillegg hviler ansvaret for miljøet om bord på kokken. Dette skal kokken gjøre hver dag uansett vær. Når det er dårlig vær og mannskapet ikke får gjort jobben, så jobber kokken. Kokken har sjelden fri.

Dette går utover søvn, helse og trivsel og kan gå utover sikkerhetsbemanningen om bord. Dette må sjøfartsdirektoratet ta stilling til.

Ofte kommer det vikarer om bord som ikke har gjort de oppgavene vi er pålagt og som vi da må ta igjen.

I 2004–2005 fikk vi tittelen kokk m/adm. som skulle gi oss betalt for ekstraarbeidet med adminstrative oppgaver. Før det kunne vi få et par timer overtid, men det var ikke alltid, det kom an på rederi og kaptein på skiftet ditt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De første årene som vi fikk ekstra, så utgjorde det noe, men etter hvert så ble det mer og mer utvannet og i dag så opplever de fleste at de ikke får betalt ut fra den jobben de utfører.

Flere og flere, spesielt hører vi det fra yngre kokker, som krever nå at tittelen kokk m/adm. – som knapt nok nevnes i tariffen – forsvinner og at alle blir mønstret forpleiningssjef og får økt lønn. Skal vi få norske fagfolk til å jobbe i offshorebåt i fremtiden må forbundene og arbeidsgiverene sette seg ned å gi kokken om bord et kraftig løft og høre på det vi krever.

Jeg og flere med meg tar nå til orde for at:

  • Stillingstittelen om bord i PSV og AHTS blir Forpleiningssjef for alle
  • Lønnen økes

Det blir ansatt forpleiningsassistent også på båter med 12 mann og mer. De vil da også ta renholdet som matrosene har ansvaret for i dag.

Inntil nå så har kravet vert at forpleiningsassistent kommer med ca. 18–20 mann om bord. Men der er pr. i dag ikke et eksakt tall på hvor mange mann som kreves for å få forpleiningsassistent. Med tanke på størrelsen til innredningen på offshore båter i dag så bør områdestørrelsen telle med på større AHTS båter. Noe som flere av oss har bedt om i mange år, men ikke blitt hørt på.

Som sakt så er arbeidsmengden de siste 10–15 årene økt så mye i dette segmentet at her må noe gjøres. Det blir også hevdet at noen rederi beordrer kokken til å ha flere opptellinger i perioden, noe som øker arbeidsmengden og stressnivået.

Noen er nødt til å si stopp nå. Mange i yrket føler seg ikke hørt verken av kolleger om bord, arbeidsgiver og forbund. Nå må noen ta ansvar og se på dette før vi kommer i den situasjonen at ingen vil ta disse jobbene.

Vi som er i yrket får hele tiden høre at vi er viktigste mann og kvinne om bord. Kanskje på tide at vi også får betalt deretter?

Slik det er i dag har noen få rederi mønstret kokken som forpleiningssjef og økt lønnen, men det er kun noen få og det gir en ubalanse som mange opplever som urettferdig. Vi risikerer å få a- og b-rederi der de dyktigste vil gå til de som gir best lønn og vilkår. Dette er verken næringen eller sjøfolkene tjent med.

Her bør alle instanser komme på banen og få en lik praksis på dette.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse