DNB la fram kvartalsresultatet sitt nylig, på 92 dager hadde banken netto renteinntekter på 16,1 milliarder kroner – og et overskudd etter skatt på 12,16 milliarder. Det er 132 millioner hver eneste dag, inkludert helligdager! Vanlige folk sliter med å få økonomien til å gå opp, samtidig som pengene renner inn hos bankene. Vi er ganske forbanna.
Huslånet er den største utgiftsposten for de aller fleste av oss, og det kan se ut som bankene gjør alt det de kan for å tyne vanlige folk. En økning i netto renteinntekter på 100 milliarder siden i fjor viser at bankene ikke tar sitt moralske ansvar i en krevende tid. Greit nok at vi skal ha solide banker, men dette ligger tett på å være umoralsk.
«Alt» i banken har blitt digitalisert, og kunden må gjøre det aller meste selv. Samtidig leverer bankene knallresultater. Burde ikke kundene få sin rettmessige andel av effektiviseringsprosessene?
DNB brukes som et eksempel, men dette gjelder stort sett hele banksektoren. Bankene håver inn, samtidig som folk sliter med å få økonomien til å gå rundt. Vi etterlyser samfunnsansvar fra bankene.
Vi må tørre å spørre om det er god og hard nok konkurranse mellom bankene i Norge. Konkurransetilsynet bør undersøke om det er god nok konkurranse og om det riktig at bankene har superprofitt på boliglån. Derfor er det bra at regjeringen nå har fremmet et forslag om et nytt markedsetterforskningsverktøy, som ligger til behandling på Stortinget og som kan gi konkurransetilsynet mulighet til å ettergå bankene i Norge.
God og hard konkurranse mellom bankene er til det beste for oss som forbrukere, fordi bankene da må konkurrere i å gi oss som kunder best mulig vilkår på lånene våre. Om konkurransen ikke blir bedre vil det tvinge seg frem et behov for mer tilsyn og også bedre regulering. Det er en advarsel til hele sektoren, ikke bare DNB.