En fersk undersøkelse fra Telenor viser at 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk bruker mobilen i sosiale sammenkomster.
Det skriver Telenor i en pressemelding.
Undersøkelsen er utført av analyseselskapet YouGov for Telenor.
Rikke Klonteig Nielsen, leder for Mobil i privatmarkedet i Telenor Norge, påpeker at mobilbruk kan sende signaler om at man overser eller glemmer de rundt seg.
– Et godt nett er nødvendig for at du til enhver tid skal kunne komme i kontakt med de som betyr mest for deg. Det gir frihet og trygghet. Samtidig er det en kjensgjerning at det kan være bra å ikke alltid være pålogget eller tilgjengelig, sier Klonteig Nielsen.
Eldre og kvinner er mest irriterte
Undersøkelsen viser at kvinner og eldre er de som irriterer seg mest over mobilbruk i sosiale sammenhenger.
70 prosent av kvinnene oppgir at de synes dette er irriterende, sammenlignet med 62 prosent av mennene. Blant de over 60 år er andelen enda høyere, med 71 prosent som synes mobilbruken forstyrrer.
Paradokset med de unge
Interessant nok er det de yngre aldersgruppene som irriterer seg nesten like mye over mobilbruk, samtidig som de bruker mobilen mest i sosiale sammenhenger.
67 prosent av de mellom 18 og 29 år sier at de irriterer seg over mobilbruk, mens 45 prosent av dem innrømmer å bruke mobilen ofte selv.
Dette står i kontrast til de over 60 år hvor kun 10 prosent innrømmer det samme.
Et utbredt fenomen
Mobilbruk i sosiale sammenkomster er et utbredt fenomen. 78 prosent oppgir at de ofte opplever at andre bruker telefonen, mens kun 26 prosent innrømmer å gjøre det selv.
Dette tyder på at mange legger merke til mobilbruk hos andre, men ikke ser at de gjør det samme selv.
Tips for å redusere skjermtid i sosiale sammenkomster
Telenor gir følgende råd for å redusere skjermtiden i sosiale sammenkomster:
- Enighet om mobilfri sone: Avtal at mobiltelefoner legges bort i bestemte tidsrom, som under middagen.
- Glem telefonen i jakkelommen: Legg mobilen i jakkelommen når du ankommer selskapet.
- Skap felles aktiviteter: Spill eller quiz kan bidra til å trekke fokuset bort fra skjermene.
- Led ved eksempel: Om verten selv legger bort mobilen, kan dette inspirere gjestene til å gjøre det.