Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
26 oktober 2024 19:34
Del på Facebook
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

E39: Rogfast er ingen god reklame for lange og dype undersjøiske tunneler. Ingen kan med sikkerhet fortelle sluttsummens størrelse. Kostnadsestimatene har økt jevnt og trutt til 14 mrd i 2015 til 24,8 mrd i 2020. Prisen har fortsatt å stige for prosjektet generelt og for det dype midtpartiet spesielt. Rogfast skal være ferdig i 2033, men til ukjent pris.

Møreaksen mellom Ålesund og Molde har hatt motsatt utvikling. Estimatet var 40,5 mrd i 2020-kroner, inntil prisen «plutselig» ble redusert med ca 40% - riktignok som følge av delvis smalere veg. Mange stusser på om reduksjonen er realistisk. Det gamle estimatet fra 2020 er nok mest troverdig, og på Norsk transportplan sin liste (NTP) er Møreaksen satt på vent.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hafast er ikke i nærheten av noe som helst, og vil neppe styrke Møreaksen sitt håp om å komme tilbake på NTP. Til sammen er duoen 5-6 mil lengre enn korteste alternativ gjennom fylket, og kostnadene ville blitt hinsides. Hafast hadde en viss nytte for Møreaksen når det var behov for sunnmørske stemmer på fylkestinget for å skape flertall. Oppskriften i kortversjon var a la «vi heier på hverandre - men Møreaksen først!» Det ble ikke vellykket i det lange løp verken for Hafast eller Møreaksen.

Andre veger

Tilgjengelige ressurser må brukes til skikkelig oppgradering av E136 mellom Ålesund og Dombås, og andre prioriterte prioriterte prosjekt. Oppgavene står i kø, for etterslepet er enormt. Tidligere i år var estimatene 10,6 mrd for oppgradering av fylkesvegene i fylket, samt drøye 4 mrd til rassikring. Derved samlet 15 mrd - eller 15 tusen million kroner!

Annonse
Annonse

Fylkets politikere har i årevis hatt E136 øverst på prioriteringslisten. Taktikkeri og samrøre har hemmet fremdriften og store ressurser i form av tid og penger er brukt hos Statens vegvesen og andre knyttet til Møreaksen. Effekten er at Møreaksen er blitt en bremsekloss for andre prosjekt.

Det finnes andre alternativ både i Romsdal og på Sunnmøre for Møreaksen og Hafast. For førstnevnte er Romsdalsaksen alternativet. I motsetning til Møreaksen som «krever» en 15 km lang og svært dyp undersjøisk tunnel og ei gigantisk bru som deler av løsningen, er Romsdalsaksen fleksibel med flytebruer og øyhopping som hovedingredienser. På Sunnmøre kan flere alternativ være aktuelle.

Bruk ressursene på prosjekt som E136 og sørg for oppgradering og sikring av eksisterende veger først. Det gir tid for upartisk undersøkelse av kryssingen av Romsdalsfjorden og Storfjorden.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 1 måneder siden
    Veldig bra, og helt korrekt skrevet Paul!!  Nå må fornuften seire, og de som er så treige at de Ikke har fått det med seg, forstå at Møreaksen er død og begravet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 1 måneder siden
    Når Møreaksen og Hafast blir for dyr? Da er vel det mest fornuftige å se på andre løsninger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse