Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
26 oktober 2024 19:34
Del på Facebook
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Kjerringsundet, Møreaksen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

E39: Rogfast er ingen god reklame for lange og dype undersjøiske tunneler. Ingen kan med sikkerhet fortelle sluttsummens størrelse. Kostnadsestimatene har økt jevnt og trutt til 14 mrd i 2015 til 24,8 mrd i 2020. Prisen har fortsatt å stige for prosjektet generelt og for det dype midtpartiet spesielt. Rogfast skal være ferdig i 2033, men til ukjent pris.

Møreaksen mellom Ålesund og Molde har hatt motsatt utvikling. Estimatet var 40,5 mrd i 2020-kroner, inntil prisen «plutselig» ble redusert med ca 40% - riktignok som følge av delvis smalere veg. Mange stusser på om reduksjonen er realistisk. Det gamle estimatet fra 2020 er nok mest troverdig, og på Norsk transportplan sin liste (NTP) er Møreaksen satt på vent.

Annonse
Annonse

Hafast er ikke i nærheten av noe som helst, og vil neppe styrke Møreaksen sitt håp om å komme tilbake på NTP. Til sammen er duoen 5-6 mil lengre enn korteste alternativ gjennom fylket, og kostnadene ville blitt hinsides. Hafast hadde en viss nytte for Møreaksen når det var behov for sunnmørske stemmer på fylkestinget for å skape flertall. Oppskriften i kortversjon var a la «vi heier på hverandre - men Møreaksen først!» Det ble ikke vellykket i det lange løp verken for Hafast eller Møreaksen.

Andre veger

Tilgjengelige ressurser må brukes til skikkelig oppgradering av E136 mellom Ålesund og Dombås, og andre prioriterte prioriterte prosjekt. Oppgavene står i kø, for etterslepet er enormt. Tidligere i år var estimatene 10,6 mrd for oppgradering av fylkesvegene i fylket, samt drøye 4 mrd til rassikring. Derved samlet 15 mrd - eller 15 tusen million kroner!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fylkets politikere har i årevis hatt E136 øverst på prioriteringslisten. Taktikkeri og samrøre har hemmet fremdriften og store ressurser i form av tid og penger er brukt hos Statens vegvesen og andre knyttet til Møreaksen. Effekten er at Møreaksen er blitt en bremsekloss for andre prosjekt.

Det finnes andre alternativ både i Romsdal og på Sunnmøre for Møreaksen og Hafast. For førstnevnte er Romsdalsaksen alternativet. I motsetning til Møreaksen som «krever» en 15 km lang og svært dyp undersjøisk tunnel og ei gigantisk bru som deler av løsningen, er Romsdalsaksen fleksibel med flytebruer og øyhopping som hovedingredienser. På Sunnmøre kan flere alternativ være aktuelle.

Bruk ressursene på prosjekt som E136 og sørg for oppgradering og sikring av eksisterende veger først. Det gir tid for upartisk undersøkelse av kryssingen av Romsdalsfjorden og Storfjorden.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 11 timer siden
    Veldig bra, og helt korrekt skrevet Paul!!  Nå må fornuften seire, og de som er så treige at de Ikke har fått det med seg, forstå at Møreaksen er død og begravet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 1 dager siden
    Når Møreaksen og Hafast blir for dyr? Da er vel det mest fornuftige å se på andre løsninger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøAsfaltslitasje og dekkslitasje?
Terje Sundsbø 10 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrDu er altså vel kjent med at groe over tid fører til økt energiforbruk for havgående fartøyer. Mer konkret trenger ...
Veldig bra, og helt korrekt skrevet Paul!!  Nå må fornuften seire, og de som er så treige at de Ikke ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøDu må vere meir konkret enn dette. For ein som har vore delaktig I drift av store havgåande fartøy på ...
Harry Bjørn Anders Strand 18 timer siden Kristiansund meir attraktiv med Campus i sentrum
DRØMMESLOTTET. Tenk om Møre og Romsdal fylkeskommune kunne nøye seg med å spille Jørn Hoels versjon av "Har en drøm". ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrHar strømforbruket på elfergene over Romsdalsfjorden gått opp over tid, så må slikt vedlikehold intensiveres. På 4 ulike ferger.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse