E39: Rogfast er ingen god reklame for lange og dype undersjøiske tunneler. Ingen kan med sikkerhet fortelle sluttsummens størrelse. Kostnadsestimatene har økt jevnt og trutt til 14 mrd i 2015 til 24,8 mrd i 2020. Prisen har fortsatt å stige for prosjektet generelt og for det dype midtpartiet spesielt. Rogfast skal være ferdig i 2033, men til ukjent pris.
Møreaksen mellom Ålesund og Molde har hatt motsatt utvikling. Estimatet var 40,5 mrd i 2020-kroner, inntil prisen «plutselig» ble redusert med ca 40% - riktignok som følge av delvis smalere veg. Mange stusser på om reduksjonen er realistisk. Det gamle estimatet fra 2020 er nok mest troverdig, og på Norsk transportplan sin liste (NTP) er Møreaksen satt på vent.
Hafast er ikke i nærheten av noe som helst, og vil neppe styrke Møreaksen sitt håp om å komme tilbake på NTP. Til sammen er duoen 5-6 mil lengre enn korteste alternativ gjennom fylket, og kostnadene ville blitt hinsides. Hafast hadde en viss nytte for Møreaksen når det var behov for sunnmørske stemmer på fylkestinget for å skape flertall. Oppskriften i kortversjon var a la «vi heier på hverandre - men Møreaksen først!» Det ble ikke vellykket i det lange løp verken for Hafast eller Møreaksen.
Andre veger
Tilgjengelige ressurser må brukes til skikkelig oppgradering av E136 mellom Ålesund og Dombås, og andre prioriterte prioriterte prosjekt. Oppgavene står i kø, for etterslepet er enormt. Tidligere i år var estimatene 10,6 mrd for oppgradering av fylkesvegene i fylket, samt drøye 4 mrd til rassikring. Derved samlet 15 mrd - eller 15 tusen million kroner!
Fylkets politikere har i årevis hatt E136 øverst på prioriteringslisten. Taktikkeri og samrøre har hemmet fremdriften og store ressurser i form av tid og penger er brukt hos Statens vegvesen og andre knyttet til Møreaksen. Effekten er at Møreaksen er blitt en bremsekloss for andre prosjekt.
Det finnes andre alternativ både i Romsdal og på Sunnmøre for Møreaksen og Hafast. For førstnevnte er Romsdalsaksen alternativet. I motsetning til Møreaksen som «krever» en 15 km lang og svært dyp undersjøisk tunnel og ei gigantisk bru som deler av løsningen, er Romsdalsaksen fleksibel med flytebruer og øyhopping som hovedingredienser. På Sunnmøre kan flere alternativ være aktuelle.
Bruk ressursene på prosjekt som E136 og sørg for oppgradering og sikring av eksisterende veger først. Det gir tid for upartisk undersøkelse av kryssingen av Romsdalsfjorden og Storfjorden.