Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Almås, styreleder Sunnmøre på Rett Vei
Ytring
Arne Almås, styreleder Sunnmøre på Rett Vei
17 november 2024 20:40
Del på Facebook
Illustrasjonen er laget med KI (kunstig intelligens). Illustrasjon: Arne Almås
Illustrasjonen er laget med KI (kunstig intelligens). Illustrasjon: Arne Almås
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Finnes det elefanter i fylket? – Definitivt.

Noe kommer sporadisk om våren, og blir til over sommeren. Mest kjent som sirkuselefanter. Tamme og greie å ha med å gjøre. Verre er det med et par stedbundne, som har hatt tilholdt i fylket i over 20 år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den største elefanten i rommet, eller i Romsdalen, nærmere bestemt ytre Romsdal, er mest kjent som MA…. Elefanten har en slektning lenger vest på Sunnmøre, det er Ha-Fast. Bindingene mellom disse, har laget et gedigent politisk sirkus i fylket de siste 20 årene.

Noe som er årsaken til at vi i de siste NTP-periodene bare har fått knapper og glansbilder til samferdselen i fylket. Knapt nok til asfalt for å tette hullene på eksisterende veier.

Offerlammet

– Er Eksportveien E136 Ålesund-Dombås, som i denne perioden, på tross av å ha hatt 1. prioritet av samtlige politiske partier, er blitt ofret på alteret av de fleste, brukt til føde for de nevnte elefanter.

Nå er Breivika-Bolsønes tatt ut av prioriteringene i NTP og lagt i en skuff for utviklingsprosjekter. Der blir deler av denne dessverre liggende en god stund, til skuffelse for noen og til fortvilelse for enda flere. Spesielt Sunnmøre som er avhengig av strekningen Breivika-Vestnes og videre til E 6 ved Dombås.

Dette er arm 6 D i riksveinettet, har felles trase med E39 i Ålesund kommune. Den er ikke en «High Tech»-strekning med behov for å utvikles ytterligere. Noe som gjør at den bør tas ut av utviklings skuffen og prioriteres snarest.

Annonse
Annonse

Strekningen er god gammeldags veibygging etter Veivesenet håndbøker. E136 gjennom Sjøholt har vært planlagt siden 1980-tallet. Nå er dette skjøvet nye 12 år ut i tid. En Europavei som enkelte steder runder hushjørner i en avstand på 2 meter.

Elefantene må temmes

De bør som sirkuselefanter temmes snarest. Så store er de blitt, at når fylket nå vurderer å utrede andre vei og fergeløsninger, så måles dette heile tiden opp mot elefantene og virkningen på disse. Ref. KVU avlasting av Ålesundtunellene. Slik kan vi ikke fortsette i tiden fremover. Nå må fylkets viktigste vei prioriteres heile veien … Ikke stykkevis og delt. Dette må vi sørge for skjer snarest mulig. Det går mot stortingsvalg og de fleste kandidatene bør flagge sitt forhold til elefanter og veier ellers.

Eksportveien E136

Sunnmøre På Rett Vei SPRVhar som formål å få søkelys på eksisterende hovedveier, oppgradere disse før fjordkryssingene og nye grensesprengende prosjekter vokser videre og blir de store elefantene som stjeler fokuset og samtidig hindre oppgraderingen av eksisterende veinett i fylket. I denne sammenhengen ser SPRV Langfjordsambandet som det nærmest mellomstore prosjekt som utenom oppgraderingen av E 136 kan være med på å løfte Eksportveien opp til å bli fylkets fells hovedpulsåre, med god standard i løpet av en 10-15 års periode.

Veivalget 2025 – stortingsvalget

Atter en gang er veier et av hovedtemaene. Her gjenstår det å se hvilke parti som vil bruke E136 som offerlam for å føde elefantene i fylket, fremfor å få opp standarden på eksisterende veier.

LYKKE TIL MED VALGKAMPEN!!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Frode Heimen · 1 måneder siden
    Hva om ett prosjekt kan investere 1,37 milliarder på Sunnmøre over 10 år? Som kan brukes via fylket på VGS, næringsutvikling, fylkesveger, kollektivtransport? Er det noe som er av interesse? Er vel ikke mange som sier nei til sånt? 
    Samtidig kan man investere 500 millioner på Nordmøre med samme vilkår, og også 630 millioner i Romsdalen, over en 10 årsperiode? 

    Er det noe som kunne temmet elefanten? I tillegg kunne man også realisert E-136 Vestnes - Breivika, uten at noen fogderi betaler for det. 

    I dag investerer vi disse 250 millionene pr år i å drifte ferger i Romsdalen, for å få folk til og fra Otrøya og til og fra Gossen. Når staten tar over og bygger MA, vil fylket i byggeperioden få millioner i skatteinntekter, og når MA står ferdig har fylket 250 millioner som de kan omdisponere. Og siden det kan vektes etter folketall, så er det mye penger fordel på 3 regioner, kontra en region. 

    Og de som tror Møreaksen er et lokalt prosjekt i Romsdalen?  

    E-136 er det viktigste prosjektet for samtlige partier, E-136 Dombås - Vestnes, er allerede vedtatt og gitt til Nye Veier. Den andre delen har man lagt i en utviklingsskuff sammen med MA, den raskeste måten å realisere E136 på, er å bygge Møreaksen. Å forbedre E-136 frigjør ikke en eneste ferge fra fylket, og Sunnmøre må fortsatt betale 137 millioner i året for å drifte fergene i Romsdalen. Nordmøre må fortsatt betale 50 millioner i året for å drifte ferger i Romsdalen. 

    E-136 kommer med MA, uten MA, må dette planlegges på nytt, nå er prosjektet i ferd med å pakkes ned, nye strekninger må avklares og det som kunne stått ferdig om 10-12 år kan trolig ikke starte opp på lang lang tid. 

    MA eller fjordkryssinger i Møre og Romsdal er aldri lokale prosjekter. For det er vi alle sammen som betaler for alternativene. Og siden ca 12 kroner av hver 100 skattekrone fra fylket blir igjen her, så er det helt greit at staten bygger samferdsel i vårt fylke ei stund, spesielt når gevinsten for fylket er så stor. 


Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu tar fullstendig feil. Eg har aldri innsett di tolking.Men eg et samd I at prosjektet I si noverande form ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrEndelig har du også innsett at KS2-analysen belaster kostnadsøkninger utelukkende med bompengefinansiering. De fleste vil forstå at dette er et ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbødersom du har rett blir bompengelån med tillegg av renter i nedbetalingsperioden svimlande 15 til 18 mrd. Og stakkars Møre ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom Almås påpeker er ikke bompengefinansieringen 5, men nesten det doble (9,6).Det står at bompengesatsene skal ta høyde for endring ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse