Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
15 november 2024 08:50
Del på Facebook
MS Midnatsol på havna i Kristiansund for 20 år siden, 22. august 2004. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
MS Midnatsol på havna i Kristiansund for 20 år siden, 22. august 2004. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Nå er MS Midnatsol tilbake i kystruten mellom Bergen og Kirkenes med sitt opprinnelige navn, og gjenopptar sine tradisjonsrike seilinger langs norskekysten, skriver Hurtigruten i en pressemelding fredag.

– MS Midnatsol representerer vår historie og tradisjon langs kysten. Siden 1910 har det nesten kontinuerlig vært en Midnatsol langs leia, og vi er utrolig glade for å nå ha henne tilbake i sin opprinnelige rolle som kystruteskip. Det er mange som har sett frem til å få henne tilbake der hun hører hjemme, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten.

Annonse
Annonse

Dagens skip er det fjerde skipet i Hurtigruten som bærer navnet Midnatsol. Skipet ble bygget i 2003 og er spesialbygget for kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Det kan håndtere både gods, passasjerer og ta med kjøretøy, noe som styrker forbindelsen mellom de 34 havnene langs ruten.

Skipets tilbakekomst

MS Midnatsol vil fylle ruten til MS Vesterålen, som igjen går inn som erstatningsskip for MS Nordlys mens skipet er på verft for å bli et fullverdig hybridskip.

Annonse
Annonse

Dermed opprettholder Hurtigruten sin forpliktelse overfor kystsamfunnene og kystrutekontrakten.

– Det er viktig at kystruten har avganger hver dag, slik at det er et reelt alternativ for både lokale passasjerer og frakt av gods. Derfor tilstreber vi så godt vi kan å erstatte skip som skal på verft, og det er veldig gledelig at vi nå får MS Midnatsol tilbake i flåten vår, sier Felin.

Fakta om MS Midnatsol:

  • Byggeår: 2003
  • Skipsverft: Fosen Mek. Verk. (N)
  • Fart: 15 knop
  • Senger: 570
  • Lengde: 135,75 m
  • Skipsbredde: 21,5 m
  • Bruttotonnasje: 16 151 T
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2 nevner spesifikt 5mrd som bompengeandel. Tidligere har 3mrd vært satt som bompengepotensialet. Følgelig har bompengedelen økt. Du har ikke ...
Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Slutt med meir svada ang Møreaksen!
Dette er jeg veldig enig i. På tide å se annerledes på ting nå, se etter billiger og bedre og ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har ukkje kommentert ferge, men bompengar som forskot på arv.Eg har tidlegare bedt deg dokumentere at KS2 har lagt ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDet var et vektig argument for ferge fra deg. Kan du være mer konkret?KS2-rapporten for trinn 1 på Møreaksen kritiserte ...
Det er så masse samfunnsnyttige oppgaver som mye heller burde få pengene disse luftslottet støttet av både nåværende og tidligere ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo taler du i tunger, dvs du er sanselaus
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse