Annonse
Per Martin Kjønnø, Nordmørslista
Ytring
Per Martin Kjønnø, Nordmørslista
30 august 2023 14:45
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norconsult har på vegne av GreenH AS levert et planforslag for etablering av Vestbase hydrogenanlegg. Ifølge prospektet vil ett 11-tonns anlegg skape 5-10 årsverk, med en omsetning i størrelsesorden 200-300 mill. kroner. Men, dette blir større, mye større. Uten at det blir så mye flere arbeidsplasser ut av det.

Tiltaket omfatter produksjonsanlegg for hydrogen i første fase med et areal på 19000 kvm., med kai og bunkringsanlegg lengst sør Vikanholmen, lagerbygning i vest og nord samt bygget til Kristiansund lndustriservice (KIAS) og byggeområdet til Algea.

Annonse
Annonse

De vurderer også å fylle ut mot vest i området som er regulert, men ikke utfylt.

Dersom dette går igjennom politisk er det svært dårlig nytt for beboerne på sørsiden av Nordlandet, hele Omagata og boligene i nærheten av Vestbase.

Først og fremst på grunn av støy da anlegget vil frembringe støyverdier på rundt 80-90 dB. Det vil si rød sone. Denne type støy har vi stort sett kun i området rundt flyplassen i dag.

Dette er langt over den anbefalte støygrensen for boliger og annen støyfølsom bebyggelse med nærhet til industrianlegg.

Dette vil føre til helseplager, forringet bomiljø og derav verditap på eiendommer.

Det er grunn til å tro at også eiendommer på Råket, Innlandet, Røssern og Jørihaugen på Frei vil oppleve støyproblemer avhengig av vindretning.

Hydrogen er svært brann- og eksplosjonsfarlig, og det er ikke uten grunn at slike anlegg krever samtykke og godkjenning i samsvar med Storulykkeforskriften av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Anlegget klassifiseres under sikkerhetsklasse F3 iht. TEK17.

Skal en virkelig utsette folk for risiko i form av en «hydrogenbombe» noen få hundre meter fra husene til folk?

Friluftsområdet med Barnebasen ligger rett ved den planlagte fabrikken. Vi har Nordlandet Barneskole like ved. Mange elever har sin skolevei langs Omagata.

Hva er konsekvensene for nærområdet ved en eksplosjon eller brann?

I tillegg har vi friområdet i retning mot Remlan med sitt naturmangfold.

Et fristed for hjort, rådyr og rødlistede arter. Vi har også en bestand av oter i området.

Dette er det siste området langs sjøen på Nordlandsøya hvor dyrelivet kan leve og blir nå heldigvis regulert som friområde i den nye arealplanen som blir vedtatt nå i høst.

Rett over for fabrikken mot sjøen har vi den fredede Fugløya.

Annonse
Annonse

I et 20-års perspektiv skjer det og vil skje ulykker ved denne type virksomhet.

Nylige storulykker på Melkøya og på Tjeldbergodden er bevis på det.

Beboerne på sørsiden av Nordlandet har lært seg å leve med de utfordringer det er å bo så nært et industrianlegg. Området for industri er allerede etablert helt i grenseland i forhold til bebyggelse.

Det tåles ikke ytterligere utvidelse og økt støybelastning utover dagens avgrensninger og fyllinger.

Et annet moment er at produksjonsprosessen krever store mengder strøm og et stort vannforbruk. Det er allerede knapphet på strømforsyningen til området.

Hva vil det si for tilgangen til kraft og strømprisen for innbyggerne i Kristiansund?

Hva vil det si for vannforsyningene til byens befolkning?

Hvem må betale for eventuelle nye høyspentlinjer og vannledninger?

Hydrogenanlegg planlegges nå langs hele kysten i forbindelse med overgangen til grønn energi.

Jeg er ikke imot etablering av hydrogenanlegg, men å lokalisere dette så bynært vil få konsekvenser for ikke bare de nærmeste boligene, barn og unge, men også handel og næringsliv i området.

Slike anlegg skal etableres på plasser som Tjeldbergodden eller andre steder langt unna boligområder, handel og kontorarbeidsplasser.

Jeg anbefaler folk å gå inn på Norconsult sine hjemmesider og sende inn sitt tilsvar. Fristen er 7. september.

Saken ligger nå hos planavdelingen i Kristiansund Kommune og er ventet å komme til politisk behandling etter valget. Det er det nye bystyret som får planforslaget til behandling.

Jeg vil da jobbe for å få et politisk flertall for å stemme mot etableringen.

Jeg oppfordrer også alle politiske partier til å kommunisere sitt ståsted i forbindelse med planforslaget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse