Sylvi Listhaug, Frp's partileder, ønsker reduksjon i offentlige utredninger, hun mener Norge er rammet av en utvalgssyke. Som illustrasjon stablet hun samtlige utredninger fra 2017 i en godt over to meter høy stabel i Stortingets vandrehall, en stabel som har kostet oss nærmere én milliard. Men hun sier ingen ting om hvor mye disse utredningene har spart oss for av gale beslutninger.
Det er ikke første gang Frp forsøker å begrense innflytelsen fra eksperter og fagetater. For en del år tilbake uttalte Listhaug fra landsmøtets talerstol at Frp skal «stå opp mot ekspertene». Frank Sve (Frp) går her i bresjen, i sin iherdige kamp for å bringe vanry over fagetater som fremlegger utredninger ikke i samsvar med hans egne ønsker. Han går heller ikke av veien for stadig å uttrykke tydelig ringakt overfor eksperter han er uenig med. Å diskreditere fagfolk er en skremmende strategi. Å underminere faglighet er også et angrep på våre utdanningsinstitusjoner.
I sin store iver for å stoppe Fergefri E39 Møreaksen, i hvert fall fjordkryssingen i Romsdal, ønsker han å halvere fagstaben fra Statens vegvesen i fylkeskommunen i Møre og Romsdal. De har brukt mye tid på å utrede Møreaksen, etter at Stortinget i 2014 valgte dette konseptet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Et prosjekt som kom inn i NTP i 2017, med en samferdselsminister fra Frp. Dette påbegynte arbeidet vil Frank Sve (Frp) stoppe.
Isteden vil Frank Sve (Frp) ha Romsdalsaksen og dertil flere utredninger, et prosjekt Stortinget forkastet i 2014. Likevel har prosjektet hele tiden vært utredet på linje med Møreaksen. Men da avisen Tidens Krav like før stortingsvalget i 2021 «avslørte» at alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen ikke var oppdatert sammen med de andre alternativene, skapte Frank Sve (Frp) et stort medieoppstyr. Og han fikk fylkesutvalget til å sende brev til Samferdselsdepartementet med krav om at prosessen SVV har kjørt i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen måtte gjennomgås.
Da støvet la seg sa fylkesordfører Tove-Lise Torve at departementet i svarbrevet slår fast at vegvesenet har kjørt en korrekt prosess når det gjelder den faglige utredningen av traséalternativene. Grunnen til at SVV den gang ikke oppdaterte analysene for alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen var fordi den ble markedsført som et oversjøisk alternativ, og at undersjøisk tunnel dermed var uønsket. SVV fikk rett, da de oppdaterte analysene fra Norconsult forelå ville ingen vite av de. Sløseri i regi av Frank Sve (Frp).
I analysene av Romsdalsaksen er flere viktige aspekter konsekvent utelatt. Når levetiden for flytebroene er omme, er kostnadene for å fjerne disse enorme konstruksjonene, som også hemmer skipstrafikken, ikke med i kalkylene. Slikt er heller ikke med i de samfunnsøkonomiske analysene. Stikk i strid med tanke på sirkulær økonomi. I forhold til Møreaksen er også kostnadene for fastlandsforbindelse for Otrøya og Gossen utelatt med Romsdalsaksen. Romsdalsaksen overfører begge disse kostnadene skruppelløst til framtidige generasjoner.
Når broen over Langfjorden kommer vil Romsdalsaksen miste en stor del av sitt trafikkgrunnlag. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og har størst trafikkgrunnlag. Trafikken på de tre fergestrekningene som avløses med Møreaksen er over dobbelt så stor som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen, selv om den er gratis og døgnåpen. Møreaksen gjør to store øysamfunn landfast. På Sunnmøre og Nordmøre finnes det flere fergeavløsningsprosjekter med statlig finansiering. Slik som Eiksundtunnelen og Nordøyvegen på Sunnmøre, samt Krifast og Atlanterhavstunnelen på Nordmøre. Ingen i Romsdal.
Vestnes Frp ønsker å kunne gå i land i Molde sentrum fra en gratis ferge. De lukker øynene for at fergeleiet må ut av Molde sentrum, og ignorerer at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Vil de følge Frank Sve (Frp) og bytte ut fergen med Romsdalsaksen, men la øyboerne på Gossen og Otrøya forbli evig avhengig av ferge? Eller ønsker de både Romsdalsaksen og at disse øyboerne også skal få bomfrie døgnåpne hverdagsveier? Til sammen vil det koste langt mer enn Møreaksen, et prosjekt Frp mener er for dyrt.
Politikere som ønsker fortsatt ferge er i utakt med folket, alle meningsmålinger viser at flertallet ønsker å reise fergefritt. I økonomiske nedgangstider er det ofte fergetilbudet som kuttes først. Å tro på økt frekvens og billigere ferger med en fylkeskommune på konkursens rand er uansvarlig. Miljøforkjempere som ønsker å redusere biltrafikken spenner samtidig beina unna fergetilbudet. Alle fergeavløsningsprosjektene på Sunnmøre og Nordmøre viser at døgnåpne veier har et mye større trafikkgrunnlag. Det gjelder sikkert også i Romsdal.
Fylket sitter igjen med bare 0,25% av samferdselsmidlene i NTP uten Møreaksen. Frp er fornøyd og hevder ikke en krone er tapt. Isteden er pengene gått til jernbane på Østlandet, hvor det allerede er flust med veier og jernbane. Det var akkurat som forutsatt, å si nei til Møreaksen medfører at pengene går til andre. Det vil de fortsatt gjøre. Et nei til fergefri E39 er akkurat det resten av landet ønsker seg – en større del av kaken.
Frank Sve (Frp) stiller store spørsmålstegn ved utredningene av Møreaksen, som nå har havnet i en utviklingsportefølje i NTP. Utredninger pålagt av Stortinget. Hvor er spørsmålene omkring utredningene av Romsdalsaksen, et prosjekt knapt noe politisk parti stiller seg bak? Er ikke det også sløseri med skattebetalerne sine penger?
Mener Frp's selvutnevnte samferdselsministerkandidat det bare er strekninger på Sunnmøre, som mellom Ålesund og Vestnes, at det er greit at det fortsatt brukes penger på utredninger? Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, mens vi venter på at Livsnerven på Vestlandet, Fergefri E39, skal komme til Romsdalsfjorden? En helt unødvendig flytting forårsaket av utsettelser, og en enorm sløsing med skattebetalernes penger. Mens Frp stikker hodet i sanden.
Fergefri E39 er et stort og viktig nasjonalt prosjekt som må løftes opp, og Møreaksen må flyttes fram i køen. Den fjerner tre fergesamband og seks fergekaier, og frigjør enorme mengder strøm, et vesentlig bidrag i klimakampen. Skal man fortsette med ferger og stengte hverdagsveier – uten å ane kostnadene?