Det er med tristhet jeg leser at Molde Høyre har forsvunnet ut av stortingslisten til Høyre. I tillegg har vi fått fogderi-strid i Høyre hvor sunnmøringene nå slår seg på brystet i stolthet over at de, i likhet med FrP, ikke skal utvikle samferdsel for næringslivet og distriktsarbeidsplassene i vår region. Det er rett og slett skuffende.
Når samferdsel skal bygges har alle å tjene på både langsiktighet og evne til å stå samlet over tid. Man er vant med at Høyre har ledertrøyen overfor næringslivet og langsiktighet i sine visjoner. Men så fort romsdalingene var ute av lista, svikter Høyre midtfylket, og øyene, når vi trenger dem som mest.
Næringslivet ønsker å bytte ferger med vei. Et bytte som har ringvirkninger langt utenfor samferdsel. Som mange sikkert vet, så er vi et næringsfylke med store eksportverdier. Utenom olje og gass, så er Møre og Romsdal eksportfylke nr. 1 i landet.
Vi skal bygge fjordkryssinger både i sør, midt og i nord. Men vi kan ikke drive å spille oss opp imot hverandre, det blir ingen fremgang om det stadig skal stå 2 mot 3 når noe skal lande i feil fogderi. Det som er bra lokalt er ofte bra regionalt også.
For Møre og Romsdal er fjordkryssinger store innsparinger for fylkesøkonomien, ferger har vi i alle kriker og kroker av fylket. Når ferger forsvinner så blir det også rimeligere å drifte fylkeskommunen. Herunder etterslep på veger, videregående skoler og kollektivtrafikk til land og vanns.
Møreaksen har en lokal/regional gevinst beregnet til over 10 milliarder. En gevinst som kommer våre distriktsarbeidsplasser tilgode. En hjørnesteinsbedrift i din kommune og våre lokale bedrifter får bedre infrastruktur og øker sin evne til å konkurrere og overleve.
Mange har hengt seg opp i at samfunnsnytten er beregnet til å være negativ. Uten å forstå at dette er en håndfast måte å sammenligne prosjekter på, uten at det tar mål av seg å være en fasit. Møreaksen har et av landets høyeste nytte, på tross av at den er negativ. Nesten ingen prosjekter kommer ut med positiv samfunnsnytte og metoden beregner primært det som er håndfast og målbart. Gevinster og ringvirkninger er sjelden verken håndfaste eller målbare. Møreaksen er en av de mest lønnsomme strekningene på fergefri E39.
Når det investeres stort i statlige kroner i fylket så kommer det også skatteinntekter både til kommuner og fylket i byggeperiodene. Uansett om man skal krysse i sør, nord, eller midtfylket. Vinnerne er lokalt næringsliv som får økt konkurranseevne, økt vekst og med det også tilført mer skatt som finansierer en videregående skole nær deg.
Langsiktighet er bra for næringslivet
På Vestnes har det etablert seg et nytt næringsområde. Bygninger er kjøpt ut for å gi plass til veg i Molde, og blir trolig ikke solgt tilbake på markedet så lenge prosjektene står i limbo. Digerneset er godt posisjonert for handel fra Romsdal. Når høyre nå snur fordi listetoppen er fra en annen del av fylket, så blir de uforutsigbare, lite visjonære og de ser ikke ut til å ville utvikle fylket, bare «sin del» – Jeg har sjeldent møtt et næringsliv som lever kun i sin lille krok av fylket.
Kanskje må næringslivsledere nå gå ut og riste litt i Høyre? Det kan jo ikke være slik at det er Venstre som skal være visjonære, stabile og langsiktige? Eller er det et rollebytte på gang? Helt greit for meg, men jeg liker lagspillere og vil savne Høyre i Romsdalen.
Nå står topp 2 av stortingstoppene i fylket stort sett ribbet for politikere fra Romsdal – da må vi se at Mørebenken faktisk jobber for hele fylket – næringslivet vårt driftes ikke bare etter postnummer.