Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
17 juni 2023 01:18
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Trafikksikkerhetsdirektør i Vegvesenet, Guro Ranes, mener Møreaksen, den nye E39 Ålesund–Molde, vil føre til langt færre ulykker enn i dag.

Den planlagte løsningen skal ha forbikjøringsfelt og midtrekkverk på alle veg i dagen. Den undersjøiske tunnelen, Romsdalsfjordtunnelen, vil ha to separate løp med envegstrafikk i hvert løp. Hun fremhever også at tunneler har generelt lavere ulykkesrisiko enn sammenlignbar veg i dagen.

Annonse
Annonse

Dessuten vil Møreaksen erstatte tre ulike fergesamband, og stopper jaget for å rekke fergen til totalt 6 ulike fergekaier. Nylig ble det hevdet av en ordfører at redusert fergetilbud vil medføre enda mer råkjøring for å rekke stadig færre avganger. Denne ulykkesrisikoen forsvinner ikke før fergene forsvinner.

Det er vel ingen som ønsker fergene tilbake, som på KriFast, fordi de føler seg tryggere når bilene står i ro på fergen?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ulykkestallene er dessuten vanskelige å sammenligne, fordi det ofte er svært ulikt trafikkgrunnlag. Det blir som å sammenligne to temperaturer, den ene målt i Celsius og den andre i Fahrenheit. Derfor benyttes ofte tall som eksempelvis ulykker pr. passasjerkilometer for å ta hensyn til ulik lengde og ulik trafikkmengde.

Når fergene forsvinner og Møreaksen tas i bruk, vil trafikkmengden øke betraktelig. Dette er en bekreftelse på det store oppdemmede behovet som denne veien endelig vil tilfredsstille. Denne store økningen i aktiviteten må man selvsagt ta hensyn til når man sammenligner ulykkesstatistikkene. Ingen vil vel hevde at det er mer utrygt å bo i Ålesund fordi det dør flere mennesker der enn i byer ellers i fylket?

Med Møreaksen er det staten som finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen. De har langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker, en blindvei i Ålesund kommune til 6,1 milliarder kroner. Når fylkeskommunen slipper å ta regningene for fastlandsforbindelsene til Otrøya og til Gossen, så spares det milliarder av kroner som kan gå til andre samferdselsprosjekter i hele fylket. Møreaksen vil dermed føre til langt mer trafikksikkerhet over hele fylket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse