Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
17 juni 2023 01:18
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trafikksikkerhetsdirektør i Vegvesenet, Guro Ranes, mener Møreaksen, den nye E39 Ålesund–Molde, vil føre til langt færre ulykker enn i dag.

Den planlagte løsningen skal ha forbikjøringsfelt og midtrekkverk på alle veg i dagen. Den undersjøiske tunnelen, Romsdalsfjordtunnelen, vil ha to separate løp med envegstrafikk i hvert løp. Hun fremhever også at tunneler har generelt lavere ulykkesrisiko enn sammenlignbar veg i dagen.

Annonse
Annonse

Dessuten vil Møreaksen erstatte tre ulike fergesamband, og stopper jaget for å rekke fergen til totalt 6 ulike fergekaier. Nylig ble det hevdet av en ordfører at redusert fergetilbud vil medføre enda mer råkjøring for å rekke stadig færre avganger. Denne ulykkesrisikoen forsvinner ikke før fergene forsvinner.

Det er vel ingen som ønsker fergene tilbake, som på KriFast, fordi de føler seg tryggere når bilene står i ro på fergen?

Annonse
Annonse

Ulykkestallene er dessuten vanskelige å sammenligne, fordi det ofte er svært ulikt trafikkgrunnlag. Det blir som å sammenligne to temperaturer, den ene målt i Celsius og den andre i Fahrenheit. Derfor benyttes ofte tall som eksempelvis ulykker pr. passasjerkilometer for å ta hensyn til ulik lengde og ulik trafikkmengde.

Når fergene forsvinner og Møreaksen tas i bruk, vil trafikkmengden øke betraktelig. Dette er en bekreftelse på det store oppdemmede behovet som denne veien endelig vil tilfredsstille. Denne store økningen i aktiviteten må man selvsagt ta hensyn til når man sammenligner ulykkesstatistikkene. Ingen vil vel hevde at det er mer utrygt å bo i Ålesund fordi det dør flere mennesker der enn i byer ellers i fylket?

Med Møreaksen er det staten som finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen. De har langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker, en blindvei i Ålesund kommune til 6,1 milliarder kroner. Når fylkeskommunen slipper å ta regningene for fastlandsforbindelsene til Otrøya og til Gossen, så spares det milliarder av kroner som kan gå til andre samferdselsprosjekter i hele fylket. Møreaksen vil dermed føre til langt mer trafikksikkerhet over hele fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse