Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Turistnæringen spiller en vital rolle i Møre og Romsdal, og cruiseskipene som besøker fjordene er en viktig inntektskilde for samfunnet.

I 2018 har Solberg-regjeringa (H, Frp og V) valgt å forby ikke-utslippsfrie cruiseskip om tre år. Det trengtes ikke engang rødgrønne partier for å vedta noe så inngripende og endimensjonalt. Liberalistene vil argumentere for at politikerne ikke bør avskaffe turistskip i fjordene, og at de heller bør føre en næringsvennlig, fremtidsoptimistisk politikk som setter Norge på kartet som aldri før.

Mange mennesker kan havne i arbeidsledighet og oppleve økonomisk usikkerhet i lang tid fremover. Selv om mange el-cruiseskip er i bestilling, forventes de ikke ferdigbygd før 2035. Mange risikerer å stå igjen uten inntekter gjennom ti år. Et signal som egentlig oppfordrer å pakke sakene og ryke. I moderne tid er ikke dette første gangen myndighetene satte i gang en brutal avfolkningspolitikk i fylket vårt. Bl.a. Bjørnsund og Ona, begge gamle fiskevær, fikk oppleve at myndighetene ikke spilte på lag med lokalsamfunnet.

Uten tilstrekkelige alternativer flyttes turistene til andre transportmetoder. Ytterlige busser bidrar med å sprenge kapasiteten på trange veier gjennom små bygder. Distansen fra og til andre anløpssteder som Ålesund eller Åndalsnes er ikke akkurat en tur rundt hjørnet, så i hvor stor grad denne ringvirkningen hjelper til å få et klima i balanse er høyst usikkert. Selv ikke busser kan fange opp de samme mengder turister som ellers ser Norge på sitt vakreste rett fra lugaren, uten å sitte i mange timer på en overfylt buss. Turister skal det garantert bli mindre av, og mindre penger legges igjen.

Mangelen på helhetlig tenking i de politiske bastionene er kanskje det mest kritikkverdige her. Det er så mange turistperler uten en god nok markedsføringsstrategi. Ingen planer som tar alt i betraktning når det gjelder å tiltrekke turister. Hvis det ikke fantes reiseselskapene, så hadde turistene ikke kommet i det hele tatt. Liberalistenes alternative politikk går ikke å løse problemer med penger eller enda flere forbud, men vi vil skape et attraktivt miljø for alle dimensjonene og aktørene i reiselivet gjennom en masterplan: Er det føringer vi kan fjerne eller tilpasse i en friere retning? Kan vi få bort vedtak som skaper en truende stemning istedenfor nødvendig pusterom?

Liberalistene sier NEI til dogmatisk og en nesten religiøs tilnærming av klimasaken, og vi sier JA til cruiseskip på fossile brennstoffer, i hvert fall helt til nye teknologier er klare til å ta over på en naturlig måte. I Formell 1 kjører racerbilene allerede på syntetiske brennstoffer. I utlandet tenkes hydrogen og til og med kjernekraft som nullutslippsløsninger. La oss i det minste vente til markedet får klarsignal til å masseprodusere alternativene. Da vil det vise seg at det var totalt unødvendig med systempolitikere viste tommel opp eller ned, for det er rett og slett det eneste det de kan.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse