Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalasaksen
Illustrasjon: Romsdalasaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Alle meiningsmålingar her i fylket seier eit klart ja til fortsatt ferjer over Romsdalsfjorden, eller Romsdalsaksen.

Møreaksen er sjanselaus i kampen om vegmidlar i budsjetta framover dei neste tiåra.

Annonse
Annonse

Regjeringa har lagt inn oppstart av tre nye store vegprosjekt som har vore utsatt i fleire år, men unnlater å løyve nødvendige midlar i Statsbudsjettet for 2024.

225 million kr er lagt inn i 2024 til desse prosjekta, som framstår i beste fall som «lommerusk» til desse milliardprosjekta.

Regjeringa kuttar i vegvedlikeholdet med 400 mill kr, noko som medfører at vedlikeholdsetterslep aukar med 1,2 milliard kr årleg.

Dødsulykker aukar også dette året og går frå 89 drepte i trafikken i 2022 til 100 så langt i året, likevel prioriterar ikkje regjeringa tiltak mot dette.

Det er dei årlege Statsbudsjetta som løyver midlar til vegprosjekt, ikkje planar slik som NTP.

No når Møreaksen er utsatt i meir enn 8 år, opnar det seg sjølvsagt muligheita for at pengane som årleg er disponible til samferdsel kan gå til andre prosjekt.

Annonse
Annonse

Dette er slik som E136 frå Ålesund til Bjorli.

E39 Veibust–Blindheim–Moa, ny rv. 15 Strynefjellet med arm til Geiranger, Voldatunellen, E39 forbi Batnfjorden og rv. 70 for å nevne nokre viktige prosjekt.

For kvar kr som ikkje blir sløsa vekk på Møreaksen blir det heller pengar til andre fornuftige vegprosjekt her i fylket.

For det er slik, at løyvingane til alt innan samferdsel blir løyve i årlige Statsbudsjett, og kampen om pengane står der år for år.

Med FrP i ny regjering i 2025 vil fornuftige og realistiske prosjekt bli prioritert.

Alle forstår at ein lokalveg over Romsdalsfjorden for 2.292 bilar i døgnet, heilt utan ulykker ikkje blir prioritert, når vi har andre vegar i fylket med mange alvorlige ulykker og dødsulykker med trafikkmengden på over 22.000 bilar i døgnet.

Trenger ikkje vere mykje oppegåande for å kunne forstå dette!

Det blir nok trange økonomiske tider i lang tid framover, då må tilmålte midlar brukast fornuftig på flest mulig vegar her i fylket som støttar behovet for flest mulig bilistar og for næringslivet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 måneder siden
    Alle meningsmålinger viser at folket ønsker fergefri fjordkryssing på Møreaksen. Siste meningsmåling viser at dobbelt så mange ønsker Møreaksen som Romsdalsaksen.

    Frank Sve (Frp) har ennå ikke besvart denne utfordringen:
    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/119969-en-utfordring-til-frank-sve-20230727

    I meningsmålingen fra InFact er det over dobbelt så mange som foretrekker Møreaksen framfor Romsdalsaksen: 33,2 % svarte at de ønsker Møreaksen, og 15,8 % svarte at de ønsker Romsdalsaksen.

    Om man ser på hvor mange som totalt ønsker en fergefri kryssing (Møreaksen eller Romsdalsaksen), så er det altså 49 % av de spurte som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden.

    Bare 35,5 % svarte at de ønsker et forsterket fergetilbud. Dvs. det er 13,5 % flere som har svart at de ønsker en fergefri kryssing enn de som har svart at de ønsker ferge.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 6 måneder siden
    Får bare så inderlig at politikerne våkner. Møreaksen er dødfødt. Og når mesteparten av folket enten vil ha fortsatt ferge eller Romsdalsaksen bør Møreaksen skrinlegges en gang for alle. Regner vel med det kommer motstridende kommentarer fra en viss person snart. Greit at Gossen og omegn kan få fastlandsforbindelse, den er grei  men ikke under Møreaksen. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse