Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
21 august 2023 18:53
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fremskrittspartiets ordførerkandidat i Molde, Terje Tovan, sier FrP støtter Statens Vegvesen (SVV) som vil omklassifisere FV662 og FV530 til riksvei.

I sitt innspill til Nasjonal transportplan (NTP) foreslår SVV at fylkesveier som leder frem til samfunnskritisk infrastruktur, herunder Nyhamna på Gossen, omklassifiseres til statlig riksvei. Spesifikt FV530 fra Nyhamna til Aukrasanden (8,7 km), og FV662 fra Aukrasanden til Molde (16 km), som utgjør Gossen sin forbindelse til sykehus og lufthavn, samt videre veiforbindelser både sør- og nordover.

Annonse
Annonse

Tovan fremhever særskilt at SVV hevder en ikke kan vente med dette til eventuelle andre fremtidige veiforbindelser (Kjerringsundet/Møreaksen) er ferdigstilt. Samtidig nevner Tovan i samme leserinnlegg fergefrie fastlandssamband både til Otrøya og Gossen. Dette understreker tre forhold. Det ene er at denne sikringen av samfunnskritisk infrastruktur haster. Det andre er at Tovan mener at dette er statens ansvar, og antyder at fergefritt fastlandssamband inngår i denne infrastrukturen. Det tredje, og viktigste, er at dette er uavhengig av om Fergefri E39 Møreaksen bygges eller ei.

Dette viktige forslaget fra SVV, som Frp støtter, innebærer tilsynelatende at et fastlandssamband til Otrøya og Gossen må bygges snart, og er et uavhengig prosjekt frikoblet fra Møreaksen. Dermed vil disse kostnadene påløpe, uavhengig av om Møreaksen bygges. Dermed kan kostnadene heller ikke belastes Møreaksen – disse kostnadene vil jo ikke forsvinne selv om Fergefri E39 Møreaksen ikke bygges.

Dermed vil kostnadene for fjordkryssingen på Fergefri E39 Møreaksen bare gjelde den undersjøiske tunnelen mellom Vik og Otrøya, resten er et eget frittstående prosjekt helt uavhengig av Fergefri E39 Møreaksen, som altså går mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. Denne gavepakken fra SVV, med støtte fra Frp, vil således medføre en kraftig reduksjon av kostnadene for fjordkryssingen på Møreaksen. Da bør det også være lettere å bli prioritert høyt i NTP og raskere få nødvendig finansiering på plass.

Annonse
Annonse

En slik enorm kostnadsreduksjon minner om et gigantisk tilbudssalg på Fergefri E39 Møreaksen, og som det ser ut til at Frp støtter. Det impliserer også at siden denne samfunnskritiske infrastrukturen haster, så ønsker man å bygge dette snarest. Når den fergefrie fastlandsforbindelsen til Otrøya kommer, vil det være helt naturlig å forlenge dette sambandet videre med en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden fra Otrøya over til Vik på sørsiden av Romsdalsfjorden. Som minner svært mye om fjordkryssingen på Møreaksen. Bare betydelig mye billigere.

Jeg utfordrer derfor Fremskrittspartiets transportpolitiske talsmann, Frank Sve, til å komme med en klargjøring. Er det Frp sin oppfatning at denne sikringen av samfunnskritisk infrastruktur omfatter omklassifisering av strekningen Nyhamna – Molde til riksvei, og at denne sikringen haster? Og omfatter denne infrastrukturen også et fergefritt fastlandssamband, uavhengig av om fjordkryssingen på Fergefri E39 Møreaksen bygges eller ei?

Det ville jo være greinalaust om Terje Tovan (Frp) nå i valgkampen gjorde et så stort nummer utelukkende av at Møre og Romsdal fylkeskommune ikke lenger bør ha ansvaret for to veistubber mellom en ferge i Aukra kommune. For de fleste betyr jo slikt knapt en uvesentlig fotnote.

Om Frp mener det er Møre og Romsdal fylkeskommune sitt ansvar å bygge fergefrie fastlandssamband til Otrøya og Gossen, vil konklusjonen bli akkurat den samme – resten av trinn 1 på Fergefri E39 Møreaksen, fjordkryssingen, blir tilsvarende billigere for staten å fullføre. Disse øyene har langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen til 6,1 mrd. omfatter. Men da vil det bli langt mindre penger igjen for fylkeskommunen til veibygging i resten av fylket i mange tiår framover. Trafikken på fjordkryssingen på Fergefri E39 er dessuten dobbelt så stor som trafikken gjennom Romsdalen på Eksportveien E136.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 8 måneder siden
    TAUSHET, ---JA TAUSHET--- OG DET ER VELDIG BRA!!!  HÅPER DETTE ER FØRSTE OG SISTE KOMMENTAREN TIL INNLEGGET.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Kanskje Frank Sve (Frp) er i stand til å besvare denne? I det minste en liten kommentar her, ikke bare et smilefjes på Facebook-siden til KSU?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse