Annonse
Per Martin Kjønnø, Nordmørslista
Ytring
Per Martin Kjønnø, Nordmørslista
21 august 2023 20:46
Del på Facebook
Foto: Nordmørslista
Foto: Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange gode grunner for å stemme Nordmørslista.

Vår styrke er at vi er uavhengige, og at vi til enhver tid kan søke samarbeid med ulike partigrupper slik det tjener innbyggerne på Nordmøre best.

Annonse
Annonse

Ved å stemme på tverrpolitiske Nordmørslista bidrar du til å redusere skjevdelingen av nordmørsrepresentanter på Fylkestinget.

Hvis siste meningsmåling er i nærheten av den politiske virkeligheten, står Nordmøre i fare for å bli redusert fra 17 til 10 representanter fra høsten ved tap av mandater og som en følge av at flere fylkespartier ikke har nominert Nordmøringer på de øverste plassene.

Samferdsel er et viktig område for oss og 16. august ble det gratis ferge på strekningen Edøy-Sandvika og 50% på strekningen Seivika-Tømmervåg.

Nordmørslista vil jobbe for at fergetakstene fortsatt skal være gratis/lave, samtidig som vi vil utvide frekvens og åpningstid. Viktig er det å få til korrespondanse med flyavganger fra/til Kvernberget morgen og kveld.

Fergestrekningen Aure -Hitra er nå overmoden for realisering og Todalsfjordprosjektet må nå realiseres.

Fergefritt Nordmøre er et viktig mål for Nordmørslista. Vi vil derfor at Solskjeltriangelet, - Talgsjøen, Edøyfjorden og Vinjefjorden, skal bli det neste store samferdselsprosjektet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse

Vi trenger disse vekstimpulsene nå og de vil bidra til at folk fortsatt vil bo her, bosette seg her, jobbe her og det åpner opp for aktive bo- og arbeidsområder.

Våre prioriteringer for NTP er Halsafjordsambandet og veistrekningene NYE39 gjennom Batnfjorden i tunnel mellom Astad og Gaupset og oppgradering av RV70 Kristiansund-Oppdal.

Møreaksen må skrinlegges!

Det må jobbes for flere statlige og fylkeskommunale arbeidsplasser på Nordmøre.

For skoleåret 2023/24 ble flere videregående klasser i Kristiansund, Tingvoll, Sunndal og i Surnadal lagt ned.

Nordmørslista vil kjempe for å beholde eksisterende studie- og opplæringstilbud og utvikle nye.

Campus nærmer seg ferdigstillelse. Vi ønsker å reversere sammenslåingen av fagskolen i Kristiansund og Ålesund og gjeninnføre stedlig ledelse. Fagskolen må få utvikle fagtilbud forankret i lokal næringsutvikling.

Kort sagt, en stemme til Nordmørslista gjør oss i stand til å kjempe for en bedre fordeling og gode tjenester på Nordmøre. Det handler om å stille krav, men det handler også om å opptre ansvarlig og konstruktivt der vi er representert, slik at vi kan samarbeide og bygge opp flertall for å få til gode løsninger for alle innbyggerne – også på Nordmøre.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse