Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
26 juli 2023 08:00
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I bl.a. kommentarfeltene til mitt innlegg om motstanden mot fergefritt fastlandssamband for Gossen og Otrøya, fremkommer det påstander om skyhøye bompenger på Nordøyvegen og tilsvarende for Møreaksen. Slike oppfatninger synes å være svært utbredt, og har i så fall selvsagt påvirket avisenes meningsmålinger om kryssing av Romsdalsfjorden i favør ferge og disfavør Møreaksen.

Første utfordring

Min første utfordring til Romsdals Budstikke er derfor å skrive en artikkel om Nordøyvegen, og sammenligne bompengene med fergebillettene eksempelvis fra Harøya til Brattvåg på fastlandet. Gjerne flere år tilbake, og fergebilletten med og uten påslag av ekstra takstsoner for forhåndsinnkreving av bompenger. Samt å sammenligne trafikkdata på Nordøyvegen med fergen. Ifølge Sunnmørsposten har trafikken økt etter at fergen forsvant. Det tyder på at bompengene ikke er avskrekkende.

Annonse
Annonse

Avisen bør også forsøke å bringe på det rene hva Statens vegvesen mener bomsatsene på Møreaksen vil bli på de ulike bomstasjonene mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. Og spesielt for øyboerne på Otrøya og Gossen, slik at en får avkreftet eller bekreftet de utbredte oppfatningene om nivået på disse bompengene.

Jeg har med rette klandret avisen for å urettmessig hevde at folket ønsker ferge. På tross av at meningsmålingene helt tydelig ikke gir dekning for en slik påstand, har avisen i flere store oppslag fremhevet denne feilaktige konklusjonen. Mens meningsmålingene gjentatte ganger har vist at det er flere som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn de som ønsker ferge, har avisen isteden over tid gjentatt det motsatte, at folket ønsker ferge.

Andre utfordring

Min andre utfordring til Romsdals Budstikke er derfor at de før høstens lokalvalg korrigerer denne misoppfatningen avisen har skapt. Mange undres jo over hvilke motiver avisen har hatt for å markedsføre ferge på en så uredelig måte nå i valgkampen.

Samtidig bør avisen klargjøre hvilken utgave av Romsdalsaksen som er blitt presentert i meningsmålingene - en oversjøisk versjon eller en versjon med undersjøisk tunnel? Det ble jo skapt et stort oppstyr før forrige stortingsvalg da analysene for tunnel-alternativene ikke var blitt oppdatert på linje med de øvrige alternativene. Om det er det dyrere oversjøiske alternativet så hadde jo Statens vegvesen rett den gangen likevel?

Jeg har også klandret avisen for ikke å formidle at fergefri forbindelse til øyene Otrøya og Gossen er sterkt knyttet til problemstillingen om kryssing av Romsdalsfjorden. I meningsmålingene avisen har fått utført er disse problemstillingene helt adskilt – kun kryssingen av Romsdalsfjorden blir vurdert.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Tredje utfordring

Min tredje utfordring til avisen er derfor å gjennomføre enda en meningsmåling. Denne gang bør folket få si sin mening om de ønsker at øyene Otrøya og Gossen skal få fergefri fastlandsforbindelse. Slik som Nordøyene i Ålesund kommune nylig har fått, med langt færre innbyggere.

Skulle heller ikke denne meningsmålingen være i favør ferge, på samme måte som de seneste meningsmålingene om kryssing av Romsdalsfjorden, så er det duket for en oppfølging. Når Otrøya har fått fergefri fastlandsforbindelse, ønsker folket da at denne fergefrie forbindelsen skal forlenges til sørsiden fjorden, slik at hele Romsdalsfjorden kan krysses fergefri? Dette viser at fergefrie øyer og fergefri fjordkryssing henger i hop.

I slike meningsmålinger om ferger bør det dessuten opplyses om de stadige fergeopprørene og de årvisse kampene for å unngå reduksjoner i fergetilbudene. Valgflesk med løfter om forsterket fergetilbud har vist seg å ha kort holdbarhet, og «manns minne» varer ikke en hel valgperiode. De som selv ikke tar ferge så ofte bør derfor bli minnet om dette. En slik realitetsorientering vil trolig ytterlig redusere oppslutningen om ferge og den evigvarende kampen for å unngå stadige kutt i rutetilbudet.

I lokalvalget er fylkesøkonomien selvsagt et viktig spørsmål. I meningsmålingen om fergefrie øyer bør det derfor også være et spørsmål om folket ønsker at det er fylket eller staten som betaler. Siden ett av alternativene for fergefri fjordkryssing gir øyene fastlandsforbindelse på statens regning, burde dette også vært poengtert i de meningsmålingene som allerede har vært avholdt.

En glipp? Uansett, dette bør også fremheves. Et intervju med lederen av samferdselsutvalget i fylkeskommunen om betydningen av et slikt enormt økonomisk bidrag fra staten, og effektene av fergeavløsningsprosjekter, bør være nyttig folkeopplysning.

Det er tvilsomt om Romsdals Budstikke rekker å få utført begge meningsmålingene før valgdagen mandag 11. september. Men resten av de øvrige utfordringene bør avisen greie med god margin.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    68,7% ønsker ikke Romsdalsaksen?

    I meningsmålingene er Romsdalsaksen ønsket av 15,8% og Møreaksen av 33,2%. Dvs. totalt 49% ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. 35,5% ønsker et forsterket fergetilbud. Det er dermed 13,5% flere som ønsker en fergefri fjordkryssing enn som ønsker ferge. Det er også mer enn dobbelt så mange som ønsker Møreaksen enn som ønsker Romsdalsaksen.

    Man må være mer enn fargeblind for ikke å greie å skille mellom de som ønsker fergefritt og de som ønsker ferge. Da vil man eksempelvis komme fram til at 68,7% ønsker Møreaksen eller ferge, og påstå at 68,7% ikke ønsker Romsdalsaksen.

    For å finne ut hvor mange som ønsker løsninger som ikke gir fergefritt fastlandssamband til Otrøya og Gossen, dvs. de som ønsker ferge eller de som ønsker Romsdalsaksen, så er summen 51,3%. De fargeblinde vil påstå at 51,3% ikke ønsker Møreaksen. Som jo er en helt greinalaus påstand, som ingen med vettet i behold ville finne på å hevde.

    Heldigvis er ansvarlige politikere i stand til å skille mellom de som ønsker ferge og de som ønsker fergefritt. Og de som ikke greier å skille burde kanskje ikke inneha en så viktig rolle som å være politiker.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Noen tror at gratis ferge er det samme som fergefri. Hvor mange på Nordmøre vil ha gratis ferge framfor Krifast og Atlanterhavstunnelen?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Å sidestille en fergestengt vei som kun er åpen 15% av tiden med en fergefri vei som alltid er åpen er greinalaust, slik SV og Frp forsøker på. Den dagen fergen forsvinner skjer det enorme positive effekter som påvirker nærmest alt og alle. Disse positive effektene blir alltid kraftig undervurdert, den tabben bør man ikke gjenta.

    Å sidestille en vei som gir fergefrie forbindelser til to store øysamfunn med en løsning som ikke gjør det er like greinalaust. Men SV og Frp fortier den gedigne ekstraregningen som fylkeskommunen da må ta, og som vil ramme fylkesøkonomien i mange årtier framover.

    En politiker som lover et framtidig godt fergetilbud har langt mindre troverdighet enn en politiker som lover at en fergefri vei vil være åpen.

    Det er så visst på tide med en realitetsorientering og folkeopplysning.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse