Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Finn Arne Follestad (fylkesleder Møre og Romsdal INP), Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Finn Arne Follestad (fylkesleder Møre og Romsdal INP), Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad (fylkesleder Møre og Romsdal INP), Owe Ingemann Waltherzøe (leder INP) og  Bjarte Helland (nestleder INP)

I lys av de siste fagre valgkamp-lovnader har vi kunnet lese oss opp på innlegg fra det ene etter det andre partiet, som endelig setter fokuset på kostnadene for personer som er totalt avhengig av ferger.

Industri- og Næringspartiet (INP) har lenge frontet prinsippet om at ferger er en del av riksveinettet, noe vi i disse dager kan se andre etablerte partier endelig har fått opp øynene for. Graden av hvor fort og hvor mye de skal kutte, og hvordan de skal finansiere det er jo variabel.

AP ved Jonas Gahr Støre og sin nestleder, lanserte først en versjon som ville resultere i økte avgifter på en annen plass, så regnet de litt og uken etter kom Jonas og sa det var ikke slik han mente det. Denne uken skal de ikke vente til høsten, men kutte umiddelbart.

Sylvi Listhaug og Frp sine talsmenn hadde en ny versjon, de ville bare øke uttaket nok en gang fra Oljefondet og at det på sikt ville lønne seg. Når de da så alle andre som ville ta tak i dette, ville de ta saken til stortinget med en trappetrinnsmodell og på sikt gi «gratis riksveiferger». SP har også foreslått en versjon som ikke er helt kartlagt finansieringen av.

Industri- og Næringspartiet (INP), som et nytt nasjonalt parti, og som for første gang i historien stiller til valg, har siden dag én hatt i vårt program at «FERGER ER EN DEL AV RIKSVEINETTET». Vi har ikke endret vår politikk siden vi lanserte det 29.02.20.

Vi i INP ønsker å føre en konsekvenspolitikk, og i den forbindelse har vi satt oss inn i bakenforliggende kostnader ved drift, vedlikehold og nyetablering av veier. Vi ser på Statsbudsjettet at det innenfor rammene av inntekter fra avgifter på kjøretøy og drivstoff, finnes rom for å overføre kostnaden til den delen av budsjettet.

De etablerte partiene som kriger om distriktenes gunst i forbindelse med valgkampen, har nå startet med å love gull og grønne skoger. Noen vil øke avgifter, andre vil øke uttak av pengene vi er avhengige av i fremtiden, for å dekke kostnader for velferdssamfunnet. INP sin konsekvenspolitikk finner rom ved omdisponeringer i årets statsbudsjett, å flytte noen posteringer slik at de 3–4 milliardene som kreves for å innføre gratis ferger er oppfylt. VI ønsker ikke å overføre inndekningen til andre deler av samfunnet ved skatteøkning, ei heller ved å øke uttak av fremtidige inndekningsmuligheter for å vedlikeholde velferdsstaten.

Valget står 13. september 2021 – på tide å STEMME NYTT, STEM INP.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøVi får vente og sjå. Regjeringa har ikkje konkludert.Rogfast har ein bompengeandel på nesten 80 prosent,  mot Møreaksen på 20 ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse