Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
21 september 2021 11:25
Del på Facebook
– Nordmøre strakk seg en gang helt fra Hustadvika (bildet), langs nordmørskysten og trøndelagskysten gjennom Fosen og helt opp til Namdalen. Dette havriket som utgjør det opprinnelige Nordmøre, har alltid gitt oss noe å leve av, skriver Stig Anders Ohrvik.Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
– Nordmøre strakk seg en gang helt fra Hustadvika (bildet), langs nordmørskysten og trøndelagskysten gjennom Fosen og helt opp til Namdalen. Dette havriket som utgjør det opprinnelige Nordmøre, har alltid gitt oss noe å leve av, skriver Stig Anders Ohrvik.Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Nordlandsforskning i 2017 leverte sin rapport om maktpolitisk vurdering av regionreformen på Nordmøre, var konklusjonen at det fantes argumenter i begge retninger (Møre og Romsdal og Trøndelag). Det fantes imidlertid utfordringer som det var viktig å ta tak i om man leste rapporten grundig.

Én utfordring var at «grensene legger hindringer for utvikling». En annen utfordring var at «samferdselsløsninger som kommunene langs grensa kunne ha hatt fordel av blir prioritert ned». Rapporten pekte også på at «mulighetene i hav-rommet [i Sør-Trøndelag] vil være relevant for Nordmøre. Den vil også kunne komplettere innovasjonsstrategien i Sør-Trøndelag. Sør-Trøndelag leter etter nye muligheter i naturen. Deres innovasjonsstrategi tar utgangspunkt i samarbeid mellom relevante forskningsmiljø, den tar sikte på å bruke eksisterende teknologi på nye måter, og den drives av en pro-aktiv fylkeskommune og småbedrifter i utkanten».

 Nordlandsforskning leverte en godt gjennomarbeidet rapport, men den bar likevel preg av at de nordlandsbaserte forskerne ikke kjente godt nok til historien med interne kamper i Møre og Romsdal. De endte derfor opp med å anbefale at de aktuelle kommunene heller burde prøve å bedre sine forutsetninger innenfor eksisterende grenser, å arbeide for bedre samarbeid mellom de to fylkeskommunene, og å bygge ned betydningen av fylkesgrensene.

Hvis de nordlandsbaserte forskerne hadde kjent til historien i Møre og Romsdal hadde de kanskje foreslått en tilnærming med større realisme. Hele utgangspunktet for problemstillingen er jo at kommunene på Nordmøre har kommet til kort i de interne kampene i Møre og Romsdal. Likevel er det grunn til å merke seg de områdene som ble pekt ut som vitale satsingsområder for videre utvikling.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er overrasket over at folkeavstemmingen i Aure ikke ga et klart og tydelig råd om regionendring, men uansett hva resultatet blir i Smøla og i Kristiansund, er jeg helt overbevist om at det er de riktige områdene som er definert som grunnleggende:

  • redusere betydningen av grensene
  • satse på samferdsel
  • satse på havrommet.

En vellykket satsing på disse områdene vil også gi betydelig gevinst for næringslivet for øvrig, særlig tjenesteytende næringer generelt, og reiseliv spesielt. Ikke minst er havrommet en evigvarende ressurs til vår disposisjon. Vi har fra før oppdrett av laks, men også torsk og kveite er underveis, og flere kan komme.

Vi har allerede i mange år hatt industri basert på tang og tare, og dette forventes også å øke. I tillegg kommer utvinning av mineraler fra havbunnen. En felles forutsetning for å utvikle dette er forskning og utvikling, industriutvikling og samferdsel. Her har Nordmøre mye å hente i et samarbeid med Trøndelag, som ifølge Nordlandsforskning har en innovasjonsstrategi som tar utgangspunkt i samarbeid mellom relevante forskningsmiljø, som tar sikte på å bruke eksisterende teknologi på nye måter, og som drives av en pro-aktiv fylkeskommune og småbedrifter i utkanten.

Nordmøre strakk seg en gang helt fra Hustadvika, langs nordmørskysten og trøndelagskysten gjennom Fosen og helt opp til Namdalen. Dette havriket som utgjør det opprinnelige Nordmøre, har alltid gitt oss noe å leve av. Vi har opplevd oppturer og nedturer, men havriket har tjent oss og gitt oss mat på bordet. Også i fremtiden må vi basere oss på å forvalte havet på best mulig måte. Men for å kunne utvikle oss videre må vi prøve å fjerne de barrierene som er til hinder for utvikling. Optimalt sett må fylkesgrensa som deler Havriket bort, enten ved grensejustering eller ved at hele forvaltningsenheten legges ned.

Men om det ikke er mulig å fjerne grensene, må vi likevel sørge for at de utfordringene som ble belyst i forbindelse med regionreformen i 2017 blir ivaretatt: Å satse på samferdsel, å satse på havrommet, og å redusere betydningen av grensene.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøVi får vente og sjå. Regjeringa har ikkje konkludert.Rogfast har ein bompengeandel på nesten 80 prosent,  mot Møreaksen på 20 ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse