Frank Sve (Frp) har 23.02.2023 enda et greinalaust innlegg, der han viser til at det er 80 millioner reisende årlig med tog i Norge. Dette tallet er fra 2019, før pandemien, i 2020 var tallet under 43 millioner.
Men Sve sammenligner ikke dette tallet – antall reisende på hele jernbanenettet i Norge for et helt år – med antall reisende på hele veinettet i Norge for et helt år. Han sammenligner det med antall kjøretøy, på fergestrekningen Vestnes–Molde. På ett døgn. Som han mener er 2.292. Hvor uredelig går det an å bli?
Denne ene fergestrekningen mener Frank Sve (Frp) utgjør Møreaksen. Han har ikke fått med seg at fjordkryssingen på Møreaksen erstatter ikke ett, men tre ulike fergesamband, og som i 2019 hadde ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT Bjorli vest 1.941 kjøretøy. På de tre fergesambandene som erstattes med Møreaksen er altså trafikkmengden over dobbelt så stor som på Eksportveien gjennom Romsdalen. Når skal dette faktum gå opp for Frank Sve?
Frank Sve (Frp) viser til at den nasjonale debatten nå dreier seg mye om trafikktrygging og bygging av veisystemer tilpasset trafikkmengden. Da er det betryggende å vite at Norconsult har beregnet at antall ulykker vil bli redusert med Møreaksen. Og trafikkmengden er altså større på Møreaksen enn på Eksportveien. Siden tunnelen på fjordkryssingen har en levetid på minst 100 år, bør den dimensjoneres for framtidig trafikk. All erfaring viser at når fergene forsvinner så eksploderer lokaltrafikken.
Frank Sve vil prioritere Eksportveien. Men den delen av Eksportveien som har størst trafikk har felles trasé med Møreaksen, dvs. strekningen Breivika–Vestnes. Om Frank Sve (Frp) vil stoppe Møreaksen, så fjerner han dermed finansieringen av den viktigste delen av Eksportveien. Det er det motsatte av å prioritere Eksportveien.
Frank Sve viser til at passasjerer reiser gratis på fergen Vestnes–Molde. Det blir ingen bompenger for passasjerer på Møreaksen heller. Busstilbudet til fergen på Furneset i Vestnes er ikke enormt, og heller ikke gratis for de pendlende i dag. Det blir nok heller ikke verre for øyboere å betale bompenger på fjordkryssingen av Møreaksen enn det er å betale bompenger for de på Nordøyvegen i dag.
Frank Sve har ikke særlig tiltro til demokratiske valg. I hvert fall erkjenner han ikke at over 62 prosent av velgerne i vårt fylke stemte på de partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. I et demokrati forventes det at politikerne står bak sine partiprogram og valgløfter. Det gjelder ikke minst stortingspolitikerne på Løvebakken.
Grunnen til at Frank Sve denne gangen er i harnisk er at Møreaksen mellom Ålesund og Molde blir omtalt som fylkets InterCity. Sve synes befolkningsgrunnlaget i vårt fylke ikke kan sammenlignes med østlandsområdet, og hevder betegnelsen er greinalaus.
Det bør påkalle langt større hoderisting når Sve selv forsøker å sidestille en vei som er stengt mesteparten av tiden, der fergebommen er åpen omlag fem minutter og kun tre ganger i timen på det meste – med en vei som er åpen hele tiden, og som i tillegg gir fastlandsforbindelse til to store øysamfunn med langt flere innbyggere enn på Nordøyene. Disse fastlandsforbindelsene sparer dessuten fylkeskommunen for gigantiske beløp, som uten Møreaksen vil ramme andre samferdselsinvesteringer i Møre og Romsdal i tiår på tiår framover.
I de fleste tilfellene er Frank Sve (Frp) ikke i nærheten av å beskrive realitetene omkring Møreaksen. Som vanlig hevder han igjen at Møreaksen er skubbet langt ut i tid. Han leser åpenbart ikke svarene han får fra samferdselsministeren i sine mange spørsmål om dette. Der presiserer ministeren stadig at E39 Ålesund–Molde er prioritert i NTP 2022–2033, og at den eksterne kvalitetssikringen (KS2) av E39 Vik–Molde er under avslutning. Vi ser dermed forhåpentlig snart starten på byggingen av fergefri E39 Ålesund–Molde, Møreaksen.