Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
02 januar 2024 14:22
Del på Facebook
I løpet av 2024 setter Norled inn to nye elektriske hurtigbåter i rute 800 Trondheim-Kristiansund. (Illustrasjon: Brødrene Aa)
I løpet av 2024 setter Norled inn to nye elektriske hurtigbåter i rute 800 Trondheim-Kristiansund. (Illustrasjon: Brødrene Aa)

Fra 2024 har Norled tatt over hurtigbåtruten fra Kristiansund til Trondheim. Som en del av det grønne skiftet, skal de bygge to nye elektriske båter hos Brødrene Aa, som er regnet som verdens ledende på hurtigbåter.

De to båtene får de norrøne navnene «Tyra» og «Vår». Hvis alt går etter planen, vil «Tyra» bli satt i rute i løpet av sommeren og «Vår» til høsten. Batteripakken, som skal skiftes ved anløp, blir liggende bakerst på båten (jfr. illustrasjonsbilde). Det blir satt opp ladestasjoner i Kristiansund, Brekstad og Trondheim. Her lades batteripakkene mens båtene går i rute. Ved anløp vil en autonom robot bytte batteri.

Fra 2. januar 2024 har Norled satt inn båtene «Fjordjarl» og «Ladejarl». «Fjordjarl» er en relativt ny båt, bygd i 2020. Den tar 296 passasjerer. «Ladejarl» kjenner vi godt fra tidligere. Det trafikkerte dette sambandet fra 2002 til 2014. De senere årene har den vært reservebåt. «Ladejarl» tar 274 passasjerer.

Hurtigbåtruten fra Kristiansund med anløp av Edøy, Kjørsvikbugen, Sandstad, Brekstad og Trondheim, er en viktig del av kommunikasjonene som binder kommunene i Havrommet sammen.

«Fjordjarl» skal trafikkere ruten sammen med «Ladejarl» fram til de nye båtene er ferdig.

                               Ladejarl ved hurtigbåtkaia i Trondheim. Foto: Terje Holm

02 Fjordjarl i Kristiansund 2912 2023 THFjordjarl i Kristiansund 29. desember 2023. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse