Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
02 januar 2024 14:22
Del på Facebook
I løpet av 2024 setter Norled inn to nye elektriske hurtigbåter i rute 800 Trondheim-Kristiansund. (Illustrasjon: Brødrene Aa)
I løpet av 2024 setter Norled inn to nye elektriske hurtigbåter i rute 800 Trondheim-Kristiansund. (Illustrasjon: Brødrene Aa)

Fra 2024 har Norled tatt over hurtigbåtruten fra Kristiansund til Trondheim. Som en del av det grønne skiftet, skal de bygge to nye elektriske båter hos Brødrene Aa, som er regnet som verdens ledende på hurtigbåter.

De to båtene får de norrøne navnene «Tyra» og «Vår». Hvis alt går etter planen, vil «Tyra» bli satt i rute i løpet av sommeren og «Vår» til høsten. Batteripakken, som skal skiftes ved anløp, blir liggende bakerst på båten (jfr. illustrasjonsbilde). Det blir satt opp ladestasjoner i Kristiansund, Brekstad og Trondheim. Her lades batteripakkene mens båtene går i rute. Ved anløp vil en autonom robot bytte batteri.

Fra 2. januar 2024 har Norled satt inn båtene «Fjordjarl» og «Ladejarl». «Fjordjarl» er en relativt ny båt, bygd i 2020. Den tar 296 passasjerer. «Ladejarl» kjenner vi godt fra tidligere. Det trafikkerte dette sambandet fra 2002 til 2014. De senere årene har den vært reservebåt. «Ladejarl» tar 274 passasjerer.

Hurtigbåtruten fra Kristiansund med anløp av Edøy, Kjørsvikbugen, Sandstad, Brekstad og Trondheim, er en viktig del av kommunikasjonene som binder kommunene i Havrommet sammen.

«Fjordjarl» skal trafikkere ruten sammen med «Ladejarl» fram til de nye båtene er ferdig.

                               Ladejarl ved hurtigbåtkaia i Trondheim. Foto: Terje Holm

02 Fjordjarl i Kristiansund 2912 2023 THFjordjarl i Kristiansund 29. desember 2023. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 11 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 15 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse