Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
02 januar 2024 14:22
Del på Facebook
I løpet av 2024 setter Norled inn to nye elektriske hurtigbåter i rute 800 Trondheim-Kristiansund. (Illustrasjon: Brødrene Aa)
I løpet av 2024 setter Norled inn to nye elektriske hurtigbåter i rute 800 Trondheim-Kristiansund. (Illustrasjon: Brødrene Aa)

Fra 2024 har Norled tatt over hurtigbåtruten fra Kristiansund til Trondheim. Som en del av det grønne skiftet, skal de bygge to nye elektriske båter hos Brødrene Aa, som er regnet som verdens ledende på hurtigbåter.

De to båtene får de norrøne navnene «Tyra» og «Vår». Hvis alt går etter planen, vil «Tyra» bli satt i rute i løpet av sommeren og «Vår» til høsten. Batteripakken, som skal skiftes ved anløp, blir liggende bakerst på båten (jfr. illustrasjonsbilde). Det blir satt opp ladestasjoner i Kristiansund, Brekstad og Trondheim. Her lades batteripakkene mens båtene går i rute. Ved anløp vil en autonom robot bytte batteri.

Fra 2. januar 2024 har Norled satt inn båtene «Fjordjarl» og «Ladejarl». «Fjordjarl» er en relativt ny båt, bygd i 2020. Den tar 296 passasjerer. «Ladejarl» kjenner vi godt fra tidligere. Det trafikkerte dette sambandet fra 2002 til 2014. De senere årene har den vært reservebåt. «Ladejarl» tar 274 passasjerer.

Hurtigbåtruten fra Kristiansund med anløp av Edøy, Kjørsvikbugen, Sandstad, Brekstad og Trondheim, er en viktig del av kommunikasjonene som binder kommunene i Havrommet sammen.

«Fjordjarl» skal trafikkere ruten sammen med «Ladejarl» fram til de nye båtene er ferdig.

                               Ladejarl ved hurtigbåtkaia i Trondheim. Foto: Terje Holm

02 Fjordjarl i Kristiansund 2912 2023 THFjordjarl i Kristiansund 29. desember 2023. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg tror du blander hummer og kanari - Møreaksen/Kjerringsundet har ikke fått bevilget fergeavløsningsmidler. Dine avledningsmanøvrer er litt for åpenbare.Konklusjonen ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnDet samme gjelder fergen Dryna-Brattvåg, som for all framtid vil være fergesamband den veien. Og den fergen er langt dårligere ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøOk, skjønner hva du mener.  det at Finnøy har blitt landfast er en naturlig del av moloen som knytter den ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøFor å komplettere med tall. I følge KS2 for Kjerringsundet utgjer fergeavløysinsmidlar 0,7 mrd. Ei ferge som blir avløyst. For ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnTusen takk for disse tallene - som bekrefter min påstand. Fergeavløsningsprosjektene går i hovedsak dit det er flest folk. Med ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnDisse øyene har da ikke lenger ferge? Det var jo du selv som viste til fergen som går til Finnøy!  Så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse