Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 januar 2022 18:46
Del på Facebook
Datakriminalitet har blitt en større del av trusselbildet det siste året. I en DNB-rapport meldes det om en økningen på 66 prosent i antall svindelforsøk fra 2020 til 2021. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB
Datakriminalitet har blitt en større del av trusselbildet det siste året. I en DNB-rapport meldes det om en økningen på 66 prosent i antall svindelforsøk fra 2020 til 2021. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utviklingen i antall svindelsaker har økt kraftig de siste årene. Ifølge DNB er problemet mangedoblet de siste årene.

I en ny rapport om svindel og bedrageri melder banken om en økning på 66 prosent i antall svindelforsøk fra 2020 til 2021. Det er i tillegg til økningen mellom 2018 til 2020, som var på 300 prosent.

– Det er stort samfunnsproblem fordi det er den kriminaliteten det er mest sannsynlig å bli utsatt for. I tillegg vet vi at utbyttet fra bedragerier finansierer annen alvorlig kriminalitet, sier bedrageriekspert Terje Fjeldvær i DNB til NTB.

– Vanskelig å ta nettsvindlere

Banken knytter økningen i svindelforsøk til økt digitalisering og globalisering, og til pandemien.

– Flere organiserte kriminelle grupper som tidligere var relatert til fysisk kriminalitet, som narkotikasmugling, har nå gått over i det digitale sporet, blant annet fordi grensene er stengt, forteller Fjeldvær.

Med digital kriminalitet er det også liten risiko for å bli tatt, og straffene er ofte mildere, forteller han.

I fjor sommer kom Økokrim med en rapport om bedrageri, hvor de skriver at effekten av koronapandemien på bedrageri kan vise seg å være betydelig.

Rapporten slår fast at sosial manipulering og identitetstyveri er en bakenforliggende faktor i flere av de ulike formene for bedrageri.

Personifisert svindel

Såkalt «phishing» – eller nettfisking – er den mest vanlige metoden å bli svindlet på. Økningen i antall phishing-angrep var på 512 prosent.

Da kontaktes offeret gjerne via en SMS, telefon eller epost, hvor avsenderen fremstår som en reell virksomhet, for eksempel en bank. Deretter lures offeret til å åpne et vedlegg eller «logge seg inn». På den måten får svindlerne tak i sensitiv informasjon.

– Før gjenkjente man slike phishing-angrep ved at et utenlandsk nummer ringte opp eller sendte en epost skrevet med dårlig norsk. Nå ser vi at svindlerne har flyttet seg til plattformer folk har mer tillit til. Enten de ringer eller sender SMS og utgir seg for å være eksempelvis politiet eller en bank, sier Fjeldvær.

Sosiale medier som Messenger og WhatsApp brukes også til å få direkte kontakt.

Han sier svindlerne bruker informasjon de har om ofrenes liv, ofte hentet fra sosiale medier, når de phisher.

Folk flest kan bli svindlet

De fleste samfunnsgrupper blir utsatt for svindelforsøk. Spennet i phishing-ofre er fra under 18 år og opp til 93 år, viser DNB-rapporten.

– Investeringssvindel er det flest menn over 35 år som rammes av. Det henger sammen med at menn oftere vil investere i krypto, og da treffer svindlerne en kundegruppe. Mens i saker om kjærlighetssvindel ser vi en overvekt av godt voksne kvinner, forteller Fjeldvær.

Kjærlighetssvindel er en form for bedrageri der en person forledes til å forelske seg i en person vedkommende aldri har møtt, og etter hvert manipuleres til å sende penger til svindleren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøListhaug i Ålesund i går om satsinga: ""Fjerning av formuesskatten, opprydding når det gjelder Helseplattformen – og prioritering av strekningene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet er du som ikkje vil forstå. Eit nytt fergeleie på Reknes er ikkje meir utsett enn fergeleiet på Sulesund, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse