Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2022 11:14
Del på Facebook
Boligblokker i Kharkiv som er sterkt ødelagt av et russisk angrep. Forsker Ståle Ulriksen sier til VG at Vesten, og Norge, må gjøre mer for å stanse krigen i Ukraina. Foto: Felipe Dana / AP / NTB
Boligblokker i Kharkiv som er sterkt ødelagt av et russisk angrep. Forsker Ståle Ulriksen sier til VG at Vesten, og Norge, må gjøre mer for å stanse krigen i Ukraina. Foto: Felipe Dana / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Russlands president Putin får det som han vil når Vesten og Nato så tydelig sier at de ikke vil blande seg inn i Ukraina-krigen, mener forsker Ståle Ulriksen.

Risikoen ved å involvere seg direkte er at krigen eskalerer til tredje verdenskrig. Men det innebærer også en stor risiko å la være, sier Ulriksen til VG. Han er forsker ved FHS Sjøkrigsskolen og har blant annet tidligere sittet i Utenriksdepartements sikkerhetspolitiske utvalg.

Annonse
Annonse

– Hvis det er sånn at når Putin kan true med noe, og vi for enhver pris vil unngå eskalering, da kan han bare fortsette å dytte, sier han.

De siste dagene har flere land på Natos østflanke tatt til orde for en diskusjon om hva som er Europas «røde linjer» for Russlands krigføring mot Ukraina. Spørsmålet er ofte blitt hva man gjør når en rød linje krysses.

Annonse
Annonse

– Det er jo egentlig ingen som tør å si det. Men hvor mye skal man egentlig tåle, da? Dette ligner veldig på 1930-tallet, da Hitler først går inn i Østerrike, så Tsjekkoslovakia, og så er det Polen sin tur, sier Ulriksen.

Han tror også det er mulig med aktiv militær inngripen fra vestlig side uten at det nødvendigvis fører til en geografisk utvidelse av krigen.

Ukrainas president Zelenskyj har flere ganger bedt om at Nato skal innføre en flyforbudssone over landet, noe som så langt er avvist på grunn av faren for at krigen vil eskalere.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse