Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2022 19:15
Del på Facebook
En flom i Annapolis i Maryland i USA i fjor. Foto: Susan Walsh / AP / NTB
En flom i Annapolis i Maryland i USA i fjor. Foto: Susan Walsh / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FNs klimapanel har fra før av vurdert klimaendringene og konsekvensene av disse. Mandag kommer svaret på hva som må gjøres, etter flere forsinkelser.

Tautrekkingen mellom forskerne og verdens regjeringer om den tredje rapporten fra FNs klimapanel (IPCC) ble søndag avsluttet, to dager på overtid. Etter planen skulle rapporten legges fram mandag formiddag, men det er nå utsatt til klokken 17 norsk tid. Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) møter pressen i Oslo klokka 18.30.

Annonse
Annonse

Rapporten skal vise måter verden kan gå fram på for å holde seg innenfor grensa på 1,5 graders temperaturøkning. Målet i Parisavtalen fra 2015 er å holde den globale oppvarmingen godt under 2 grader og så langt ned mot 1,5 grader som mulig.

Temperaturstigningen i dette århundret allerede er på 1,1 grader i forhold til førindustriell tid. Dermed kan målet om å holde den under 1,5 grader kun nås med drastiske kutt i CO2-utslippene.

Ingen venter enkle løsninger i rapporten. En detaljert gjennomgang av behovet for betydelige endringer i energiproduksjon og industri, samt samferdsel og matsystemer, er trolig blant det som kommer. I tillegg ventes advarsler om at å kutte CO2-utslipp ikke lenger er nok for å stanse de mest alvorlige konsekvensene av klimaendringene.

Mange tusen sider

Det siste forhandlingsmøtet skulle vært avsluttet fredag, men da samtalene ble gjenopptatt søndag, var kun halvparten av teksten godkjent. Søndag kveld var alle de største hindrene fjernet, ifølge nyhetsbyrået AFP.

En kilde med kjennskap til forhandlingene opplyste tidligere til AFP at forsinkelsen skyldtes spørsmål om finansiering.

Annonse
Annonse

India har stått fram som fremste talsmann for at rapporten skal godta at utviklingslandene har bidratt langt mindre til CO2 i atmosfæren enn i-landene, og at de derfor ikke skal måtte gjennomføre de samme kraftige utslippskuttene.

India, som fortsatt er sterkt avhengig av kull, vil også at fattige land skal få betydelig mer finansiell støtte til å takle klimaendringene og gjennomføre overgangen til en grønn økonomi.

Andre, som oljeeksportøren Saudi-Arabia, mener at fossile drivstoff som olje og gass vil være nødvendig i mange tiår, og at det vil skade verdens fattigste å fase dem ut for raskt.

Framtidige FN-møter

Oppsummeringen skal brukes ved framtidige FN-møter om klima, som toppmøtet i Egypt senere i år. Den underliggende vitenskapelige rapporten om situasjonen for kampen mot klimaendringer har ikke vært gjenstand for forhandlinger.

En rapport fra klimapanelet i fjor gjorde det klart at det ikke lenger er noen tvil om at den raske klimaendringen de siste tiårene skyldes menneskelig aktivitet, og at noen konsekvenser av klimaendringene nå er uunngåelige.

I februar skisserte klimapanelet hvordan videre temperaturøkning sterkt vil øke risikoen for flom, stormer, tørke og hetebølger i hele verden.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse