Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2022 09:14
Del på Facebook
Handelsoverskuddet i første kvartal var rekordhøyt. Foto: Erlend Aas / NTB
Handelsoverskuddet i første kvartal var rekordhøyt. Foto: Erlend Aas / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Handelsoverskuddet i første kvartal endte på rekordhøye 303 milliarder kroner. Høye priser på petroleumseksporten er den viktigste årsaken.

Overskuddet tilsvarer 35 prosent av BNP Fastlands-Norge, og målt ut fra denne andelen er dette det høyeste overskuddet noensinne, skriver Statistisk sentralbyrå (SSB).

Annonse
Annonse

Veksten i første kvartal skjer etter en sterk utvikling i handelsbalansen i 2021. Sammenlignet med første kvartal 2021, økte overskuddet med 240 milliarder kroner, eller hele 378 prosent.

Høyere oljepris bidro

Høyere priser på petroleumseksporten er den viktigste årsaken til oppgangen.

Verdien av petroleumseksporten økte med 255 milliarder kroner fra første kvartal 2021, eller 186 prosent. Eksportvolumet var omtrent uendret.

Prisøkningen har sammenheng med usikkerhet for levering av russisk gass til Europa. Samtidig var europeiske gasslagre lavere i første kvartal enn hva de har vært over siste femårsperiode.

Annonse
Annonse

Andre varer bidro også til eksportveksten, deriblant elektrisk kraft. Eksporten økte med seks milliarder kroner, eller 271 prosent. I motsetning til petroleumseksporten var denne økningen både et resultat av økt volum og økte priser.

Økt import

Tjenesteeksporten hadde en langt mer moderat utvikling sammenlignet med vareeksporten og økte 4 prosent.

Importen økte også, sammenlignet med første kvartal 2021, men mindre enn eksporten. Vareimport økte noe mer enn tjenesteimport.

Særlig raffinerte oljeprodukter bidro til vareimporten, mens reisetrafikk bidro til tjenesteimporten. Det omfatter utgifter nordmenn pådrar seg på reise i utlandet, både privat og på jobb.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse