Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 november 2022 09:57
Del på Facebook
Statnett mener at planene om elektrifisering av Melkøya utenfor Hammerfest gjør at utbyggingen av en større kraftledning i området kan fortsette, selv om byggingen av gassfeltet Wisting er utsatt. Reineiere er uenige. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Statnett mener at planene om elektrifisering av Melkøya utenfor Hammerfest gjør at utbyggingen av en større kraftledning i området kan fortsette, selv om byggingen av gassfeltet Wisting er utsatt. Reineiere er uenige. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statnett ønsker fortsatt å bygge kraftledningen som skulle elektrifisere gassfeltet Wisting, selv om utbyggingen av feltet er utsatt.

Den 54 kilometer lange kraftlinjen mellom Skaidi og Hammerfest skulle elektrifisere LNG-anlegget på Melkøya og gassfeltet Wisting i Barentshavet. Prisen er rundt to milliarder kroner.

Statnett mener byggingen må fullføres fordi planen om elektrifisering av Melkøya fortsatt er aktuell og dermed rettferdiggjør at ledningen bygges ut, melder NRK.

Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Frp og SV i Hammerfest er enige i at kraftlinjen er nødvendig, selv om Wisting-feltet er utsatt, men Statnetts beslutning møter motstand hos reineiere.

Annonse
Annonse

– Min klare tanke er at en kraftledning ikke bør bli slik den er planlagt. Etableringen betyr ganske mye for reindriften. Den vil komme i direkte kontakt med veldig viktige områder i vårt reinbeitedistrikt, sier reineier Nils Mikkelsen Utsi.

Han er uenig i Statnetts argumentasjon og ønsker seg heller en sjøkabel, noe Statnett mener blir for dyrt.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse