Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 november 2022 09:57
Del på Facebook
Statnett mener at planene om elektrifisering av Melkøya utenfor Hammerfest gjør at utbyggingen av en større kraftledning i området kan fortsette, selv om byggingen av gassfeltet Wisting er utsatt. Reineiere er uenige. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Statnett mener at planene om elektrifisering av Melkøya utenfor Hammerfest gjør at utbyggingen av en større kraftledning i området kan fortsette, selv om byggingen av gassfeltet Wisting er utsatt. Reineiere er uenige. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statnett ønsker fortsatt å bygge kraftledningen som skulle elektrifisere gassfeltet Wisting, selv om utbyggingen av feltet er utsatt.

Den 54 kilometer lange kraftlinjen mellom Skaidi og Hammerfest skulle elektrifisere LNG-anlegget på Melkøya og gassfeltet Wisting i Barentshavet. Prisen er rundt to milliarder kroner.

Statnett mener byggingen må fullføres fordi planen om elektrifisering av Melkøya fortsatt er aktuell og dermed rettferdiggjør at ledningen bygges ut, melder NRK.

Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Frp og SV i Hammerfest er enige i at kraftlinjen er nødvendig, selv om Wisting-feltet er utsatt, men Statnetts beslutning møter motstand hos reineiere.

Annonse
Annonse

– Min klare tanke er at en kraftledning ikke bør bli slik den er planlagt. Etableringen betyr ganske mye for reindriften. Den vil komme i direkte kontakt med veldig viktige områder i vårt reinbeitedistrikt, sier reineier Nils Mikkelsen Utsi.

Han er uenig i Statnetts argumentasjon og ønsker seg heller en sjøkabel, noe Statnett mener blir for dyrt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse