Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 desember 2022 15:33
Del på Facebook
De fleste som søker om å få bygge i vernet natur, får lov til dette. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
De fleste som søker om å få bygge i vernet natur, får lov til dette. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten alle som søker om det, får bygge i vernet natur, viser en gjennomgang fra Naturvernforbundet. Av nær 25.000 søknader fikk kun 6 prosent avslag.

Fra 2014 til 2022 fikk hele 21.102 søknader grønt lys, viser en gjennomgang av Miljøvedtaksregisteret fra Naturvernforbundets medlemsblad Natur & miljø.

Leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet kaller funnet en skandale.

– Hvis vi ikke kan stole på at naturen i verneområdene er beskyttet, så har ikke vernet særlig høy verdi, sier han.

Annonse
Annonse

Bladet så på tillatelser til tiltak i verneområder, leveområdene til prioriterte arter og utvalgte naturtyper. Naturreservater er Norges strengeste verneform. Også her får de aller fleste søkere dispensasjon. 92 prosent av søknadene har fått tillatelse.

Naturvernforbundet krever en full gjennomgang av dispensasjonspraksisen i vernet natur.

– Regjeringen må gripe inn og sørge for at verneområdene faktisk blir vernet. Denne praksisen med dispensasjoner er en ukultur som ikke kan fortsette, sier Gulowsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 32 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse