Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 desember 2022 07:03
Del på Facebook
Utenriksdepartementet har innvilget deler av en søknad fra Russland om å gjennomføre et forskningstokt. Russland nektes å gjennomføre den delen av forskningstoktet som skulle finne sted ved territorialfarvannet til Svalbard (bildet). Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Utenriksdepartementet har innvilget deler av en søknad fra Russland om å gjennomføre et forskningstokt. Russland nektes å gjennomføre den delen av forskningstoktet som skulle finne sted ved territorialfarvannet til Svalbard (bildet). Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge tillater Russland å gjennomføre deler av et forskningstokt, men ikke ved territorialfarvannet til Svalbard.

Utenriksdepartementet har ifølge Dagbladet meddelt Russlands ambassade i Norge at de kun tillater gjennomføringen av deler av et forskningstokt med forskningsfartøyet Dalnie Zelentsy.

Tillatelsen gjelder for den delen av forskningstoktet som finner sted utenfor norsk territorialfarvann, men Russland nektes å gjennomføre den delen av forskningstoktet som skulle finne sted ved territorialfarvannet til Svalbard og å la skipet ta sedimentære bunnprøver på norsk kontinentalsokkel, skriver avisen.

Spørsmålet har vært gjenstand for offentlig debatt, og Venstre har bedt regjeringen avslå søknaden, mens Høyre har advart regjeringen mot å være naive.

Annonse
Annonse

Statssekretær Eivind Vad Petersson (Ap) ved Utenriksdepartementet opplyser at søknaden er behandlet i tråd med havretten, som gir Norge rett til å nekte havforskning innenfor territorialfarvannet.

Petersson opplyser også at søknaden til det Svalbard-baserte russiske gruveselskapet Trust Arktikugol om å få gjennomføre charterflyginger til og fra Svalbard er returnert på grunn av mangler ved søknaden og for lite informasjon.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse