Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2023 07:42
Del på Facebook
Visestatsminister Robert Habeck under sitt besøk på Herøya fredag. Olje- energiminister Terje Aasland (t.v.) og næringsminister Jan Christian Vestre (t.h.) var også med Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Visestatsminister Robert Habeck under sitt besøk på Herøya fredag. Olje- energiminister Terje Aasland (t.v.) og næringsminister Jan Christian Vestre (t.h.) var også med Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Mens regjeringen jubler for hydrogenplaner, skriver forskningsminister Ola Borten Moe på Facebook at planene er «lysår unna å være forsvarlig eller fornuftig».

Oppdateringen fra Borten Moe ble lagt ut fredag ettermiddag, få timer etter at to statsråder og den tyske visestatsministeren besøkte Herøya Industripark for å kunngjøre Nel og Statkrafts storsatsing på elektrolysører og hydrogenproduksjon, skriver Teknisk Ukeblad (TU).

Tysklands visestatsminister Robert Habeck, olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) og næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) deltok på besøket på Herøya.

– Om Statkraft sammen med Nel lykkes med å etablere 2 gigawatt (GW) elektrolyse av hydrogen i Norge tilsvarer det en energimengde på cirka 17,5 TWh, eller om lag 12–13 prosent av all kraftproduksjon i Norge.

annonse

– Med 75 prosent energitap er det 14 TWh, eller 10 prosent av all norsk kraftproduksjon rett i dass. Det er etter mitt skjønn lysår unna å være forsvarlig eller fornuftig, skriver Ola Borten Moe (Sp) om Statkrafts hydrogenplaner.

Kommunikasjonsansvarlig i Statkraft, Geir Fuglset, sier til TU at målet om 2 GW elektrolysekapasitet ikke bare dreier seg om Norge, men også inkluderer planer de har i en rekke andre land i Europa, som Storbritannia, Sverige og Tyskland.

– Så tallet blir litt annerledes enn det Moe sier. Dette skal også skje i et scenario med langt mer fornybar produksjon enn i dag. Det vil utvikles parallelt, sier Fuglset.

Han sier videre at hydrogenet skal brukes til å erstatte fossile kilder i industriprosesser og transport som er vanskeligere å elektrifisere.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Bom! Eller passer det bedre med skivebom?245,- for en retning, for en liten del av strekningen? Dvs. den minst ønskede ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu leste ikke hva jeg  skrev du? EN gang til da, jeg skrev I K K E om ferger, men ...
@Rolf Erik PedersenDe fornuftige politikerne sitter på Stortinget, og de har ingen agenda sammen med Møreaksen AS. Også Nye Veier AS har ...
@Rolf Erik PedersenDet er bare en forskjell på rundt 20 lastebiler mellom Eksportveien og Møreaksen. Å beregne %-andeler gir bare mening når ...
@Rolf Erik PedersenSå du mener at et mindretall på 25% bør prioriteres framfor flertallet?
@Roger DragsethKostnadsøkningen på Møreaksen er akkurat som på alle andre samferdselsprosjekter. Altså nøyaktig som forventet, ifølge Statens vegvesen.Det samme problemet som ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte