Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 januar 2023 09:58
Del på Facebook
Hovedverneombudene på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen har sendt et varsel til Equinor om en mulig sikkerhetsrisiko grunnet manglende språkkunnskaper blant flere ansatte. Foto: Carina Johansen / NTB
Hovedverneombudene på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen har sendt et varsel til Equinor om en mulig sikkerhetsrisiko grunnet manglende språkkunnskaper blant flere ansatte. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innleide arbeidere som ikke kan norsk eller engelsk, sendes til norske oljeplattformer, til tross for at de ikke møter Equinors krav, skriver Aftenbladet/E24.

Equinor har et krav om at offshore-arbeidere som ikke snakker et skandinavisk språk, må kunne engelsk. Likevel er det flere med manglende språkkunnskaper i bransjen, viser en avsløring fra Stavanger Aftenblad og E24.

Annonse
Annonse

Internt blir språkutfordringene beskrevet som en sikkerhetsrisiko, og hovedverneombudene på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen har sendt et varsel til plattformledelsen i Equinor.

Avisene kan også avsløre at tidkrevende arbeid på Martin Linge må gjøres om igjen flere ganger som følge av innleide arbeidere som ikke kan jobben de er satt til. I 2019 ble to av dem sendt hjem som følge av manglende språkkunnskaper. I tillegg ble det avdekket mulig juks i språktestene ansatte ble satt til å gjøre hjemmefra.

I ett tilfelle har Aftenbladet/E24 funnet dokumentasjon på hvordan en ansatt i rekrutteringsselskapet Kaefer utstyrte en kvinne med en falsk CV. Kvinnen ble ansatt og sendt på jobb på Martin Linge-feltet. Den ansatte mannen nekter for dette.

Annonse
Annonse

Både Equinor, Kaefer, Global Work og andre involverte selskaper avviser overfor avisene av innleide ansatte med manglende språkkunnskaper har vært et problem, eller at det har gått ut over sikkerheten.

– Dette er i motstrid med det vi mottar av tilbakemeldinger fra våre kunder og hva vi selv erfarer, sier administrerende direktør Bård Bjørshol i Kaefer, som også er ansvarlig leder for Global Work.

Equinor opplyser at de er fornøyd med Kaefers sikkerhetsresultater både på Martin Linge og Johan Sverdrup.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse