Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 februar 2023 00:27
Del på Facebook
Utrykningspolitiet ønsker tydeligere regler om mobilbruk i trafikken. Foto: Erlend Aas / NTB
Utrykningspolitiet ønsker tydeligere regler om mobilbruk i trafikken. Foto: Erlend Aas / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utrykningspolitiet har bedt om tydeligere regler om mobilbruk i trafikken. Samferdselsdepartementet opplyser at de vurderer mulige endringer i forskriften.

– Vi har meddelt til Samferdselsdepartementet at forskriften er noe utdatert grunnet den teknologiske utviklingen og at det er noen tolkningsutfordringer.

Annonse
Annonse

Det opplyser leder i Utrykningspolitiets (UP) nasjonale avdeling for fag- og metode, Olav Markussen til Adresseavisen.

– Det er et ønske fra UP at forskriften revideres for å bli klarere, og dermed enklere å forholde seg til i kontrollsammenheng, skriver han til avisen.

I hovedtrekk går det på at bruksområdet og bruksmåten for mobiltelefon er blitt betydelig utvidet. Når det gjelder tolkningen av reglene, er det særlig definisjonen av bruk, altså betjening av mobiltelefonens funksjoner, som er utfordrende, skriver Markussen.

Annonse
Annonse

1. februar økte bøtesatsene for mobilbruk i bil fra 7450 kroner og tre prikker i førerkortet, til 9.700 kroner og tre prikker. Økningen kom som et resultat av Samferdselsdepartementets høringsforslag fra i høst.

Samferdselsdepartementet opplyser til avisen at de jobber med å vurdere endringer i reglene

– Departementet har satt i gang et arbeid der det vurderes mulige endringer i forskriften. Vi er ikke ferdig med vurderingsarbeidet ennå, og det er vanskelig å anslå når dette fullføres.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse