Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 juni 2023 07:55
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP), kan glede seg over en god måling på Norstats junimåling. Foto: Javad Parsa / NTB
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP), kan glede seg over en god måling på Norstats junimåling. Foto: Javad Parsa / NTB

Industri og næringspartiet (INP) får 3,3 prosents oppslutning på junimålingen til Norstat. Det oljevennlige partiet er dermed større enn MDG på målingen.

Industri og næringspartiet (INP) får sitt beste resultat hittil på Norstats målinger, gjort for Aftenposten og NRK.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

3,3 prosent er 1,4 prosentpoeng fram fra forrige måling.

Partileder Owe Ingemann Waltherzøe sier til Aftenposten at INP har gode lokale målinger på Vestlandet og trekker spesielt fram Odda, som er en gammel industrikjempe. Også i kommunene Etne og Austevoll har de fått målinger opp mot 9 prosent.

– Vi gjør det godt i nærheten av der mye av verdiskapingen skjer. Jeg tror vi kommer til å gjøre det spesielt godt i distriktene, sier han.

Partiet, som legger stor vekt på vekst og fortsatt letevirksomhet i oljeindustrien, er større enn Miljøpartiet De Grønne på målingen. MDG får 3,2 prosent, tilbake 0,1 prosentpoeng.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Høyre er fortsatt det største partiet med sine 31 prosent, tilbake 1,6 prosentpoeng fra forrige måling.

Mandatfordelingen gir klart flertall til borgerlig side med 91 mandater. Høyre og Frp får 81 av disse.

Partienes oppslutning i juni (endring fra mai i parentes):

Høyre 31 (-1,6), Ap 18,7, (-1,4), Frp 13,4 (+2,8), SV 7,4 (-1,1), Rødt 6,6 (+1,2), Sp 7,1 (+0,3), Venstre 4,6 (+0,9), KrF 2,9 (-0,9), MDG 3,2 (-0,1), INP 3,3 (+1,4) og andre partier 1,8 prosent (-1,5).

991 personer har deltatt i undersøkelsen som er gjort mellom 24. og 30. mai. Alle endringene er innenfor feilmarginen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse