Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 august 2023 13:46
Del på Facebook
En person døde i raset i Hennset i Heim kommune i september 2022. En ekspertgruppe mener ulykken kunne vært unngått dersom Statens vegvesen hadde gjort en bedre jobb. Foto: Kåre Hendset / NTB
En person døde i raset i Hennset i Heim kommune i september 2022. En ekspertgruppe mener ulykken kunne vært unngått dersom Statens vegvesen hadde gjort en bedre jobb. Foto: Kåre Hendset / NTB

Ekspertgruppa som Statens vegvesen satt ned for å finne årsakene til skredulykken i Hennset i Heim kommune i fjor, er tydelige i sin kritikk mot Vegvesenet.

– Det er mange ting som kunne vært gjort annerledes i dette prosjektet slik at skredet kunne vært unngått, sier Lars Andresen. Andresen er direktør i NGI (Norges Geotekniske Institutt) og leder av ekspertgruppa.

Annonse
Annonse

Den samme gruppa rapporterte i desember i fjor at den utløsende faktoren for skredet var arbeid med E39. I en ny rapport mandag peker ekspertgruppa på flere mangler i byggeprosjektet.

De mener blant annet at grunnforholdene der skredet løsnet ikke var kartlagt, og derfor ukjent. Skredrisikoen ble også feilaktig vurdert til å være lav tidlig i planfansen og ble ikke vurdert på nytt senere.

Vegvesenet har heller ikke fulgt opp sitt ansvar som byggherre i prosjektet, og ekspertgruppa peker på at det er funnet mangler i oppfølgning og kontroll av prosjektering og utførelse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

85 år gamle Bjørg Hendset omkom i skredet og flere personer ble skadd. Ekspertgruppa mener Vegvesenet må ta på seg stort ansvar for ulykken.

– Vi mener at Vegvesenet og entreprenør må ta et stort ansvar for at disse tingene ikke ble fulgt opp tilstrekkelig i prosjektet. Hadde dette vært gjort på en god måte, mener vi at skredet kunne vært unngått, sier Andresen videre.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet forteller at de nå vil gjøre en grundig vurdering av hele rapporten.

– Her har vi fått tydelige tilbakemeldinger på hva vi kunne gjort annerledes i dette prosjektet, og det tar vi på alvor. Vi vil gå gjennom rapporten og ta med oss de relevante læringspunktene. På denne måten vil vi kunne forbedre måten vi jobber framover, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Geir M Punnerud 17 timer siden Møreaksen sjanselaus i NTP
Om dette blir realisert, at Ma aldri blir bygd, er musikk for mine ører.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse