Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 august 2023 13:46
Del på Facebook
En person døde i raset i Hennset i Heim kommune i september 2022. En ekspertgruppe mener ulykken kunne vært unngått dersom Statens vegvesen hadde gjort en bedre jobb. Foto: Kåre Hendset / NTB
En person døde i raset i Hennset i Heim kommune i september 2022. En ekspertgruppe mener ulykken kunne vært unngått dersom Statens vegvesen hadde gjort en bedre jobb. Foto: Kåre Hendset / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ekspertgruppa som Statens vegvesen satt ned for å finne årsakene til skredulykken i Hennset i Heim kommune i fjor, er tydelige i sin kritikk mot Vegvesenet.

– Det er mange ting som kunne vært gjort annerledes i dette prosjektet slik at skredet kunne vært unngått, sier Lars Andresen. Andresen er direktør i NGI (Norges Geotekniske Institutt) og leder av ekspertgruppa.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den samme gruppa rapporterte i desember i fjor at den utløsende faktoren for skredet var arbeid med E39. I en ny rapport mandag peker ekspertgruppa på flere mangler i byggeprosjektet.

De mener blant annet at grunnforholdene der skredet løsnet ikke var kartlagt, og derfor ukjent. Skredrisikoen ble også feilaktig vurdert til å være lav tidlig i planfansen og ble ikke vurdert på nytt senere.

Vegvesenet har heller ikke fulgt opp sitt ansvar som byggherre i prosjektet, og ekspertgruppa peker på at det er funnet mangler i oppfølgning og kontroll av prosjektering og utførelse.

Annonse
Annonse

85 år gamle Bjørg Hendset omkom i skredet og flere personer ble skadd. Ekspertgruppa mener Vegvesenet må ta på seg stort ansvar for ulykken.

– Vi mener at Vegvesenet og entreprenør må ta et stort ansvar for at disse tingene ikke ble fulgt opp tilstrekkelig i prosjektet. Hadde dette vært gjort på en god måte, mener vi at skredet kunne vært unngått, sier Andresen videre.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet forteller at de nå vil gjøre en grundig vurdering av hele rapporten.

– Her har vi fått tydelige tilbakemeldinger på hva vi kunne gjort annerledes i dette prosjektet, og det tar vi på alvor. Vi vil gå gjennom rapporten og ta med oss de relevante læringspunktene. På denne måten vil vi kunne forbedre måten vi jobber framover, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDer står ikkje detMen som gravende bør du spørre TØI 
Arne Almaas 40 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø25,6-16 = 9,6 milliarder. Ikke 5 God Jul !!!
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrAv en kostnad på 25,6 mrd. finansierer staten 16 mrd. "Vi vurderer at denresterende finansieringen på 5 milliarder kroner i ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø"Finansdepartementet. Kvalitetssikringen er gjennomført av Dovre Group og Transportøkonomisk institutt i perioden mai 2022 til november 2022. Dette er sluttrapporten ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg tolker ditt unnvikende svar som en bekreftelse på at heller ikke disse tallene stammer fra KS2-rapporten.I så fall er ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.Lykke til
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse