Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 november 2023 12:59
Del på Facebook
Perlesnormaneten er tilbake langs hele kysten. I 2001 døde  600 tonn fisk som følge av den giftige maneten. Foto: Erling Svensen / Havforskningsinstituttet / NTB
Perlesnormaneten er tilbake langs hele kysten. I 2001 døde  600 tonn fisk som følge av den giftige maneten. Foto: Erling Svensen / Havforskningsinstituttet / NTB

I 2001 døde hele 600 tonn fisk som følge av perlesnormaneten. Nå er den tilbake langs hele kysten.

Etter at maneten først ble observert i slutten av oktober, er det nå meldt inn 17 nye observasjoner til Dugnad for Havet, melder Havforskningsinstituttet.

– Det er nå registrert observasjoner langs hele kysten, fra Kristiansand til Hammerfest, og antallet øker for hver dag som går, sier havforsker Tone Falkenhaug til Kyst og Fjord.

Kolonimaneten kan bli opptil 30 meter lang. Kolonien består av mange små individer med ulike oppgaver. Noen er ansvarlige for reproduksjon, andre sørger for bevegelse og navigasjon, mens noen er jegere som sikrer for at alle får tilstrekkelig med mat.

Annonse
Annonse

Perlesnormaneter kan være dødelig for oppdrettsfisk. Dette har skjedd to ganger tidligere. I 1997 tok maneter livet av 12 tonn laks, mens 600 tonn fisk døde i 2001. Maneten kan skade fisken ved å forårsake brannsår på huden eller gjellene, noe som gjør fisken mer mottakelig for infeksjoner og sykdommer.

– Vi kan foreløpig ikke si noe om omfanget av perlesnormanetens tilstedeværelse eller tettheten basert på de rapportene vi har mottatt fra publikum. Men vi setter stor pris på hver registrering, sier Falkenhaug.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse