Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 november 2023 04:29
Del på Facebook
Én av fire som jobber på sjøen, sier de har blitt mobbet eller trakassert det siste året, viser nye undersøkelser. – Vi som arbeidsgiverforening må gjøre det vi kan for at de ansatte har det bra på jobben, sier administrerende direktør Frode Sund i NHO Sjøfart. Foto: Lise Åserud / NTB
Én av fire som jobber på sjøen, sier de har blitt mobbet eller trakassert det siste året, viser nye undersøkelser. – Vi som arbeidsgiverforening må gjøre det vi kan for at de ansatte har det bra på jobben, sier administrerende direktør Frode Sund i NHO Sjøfart. Foto: Lise Åserud / NTB

Én av fire som jobber på sjøen, sier de har blitt mobbet eller trakassert det siste året, viser undersøkelser fra Norsk Sjømannsforbund og Sjøfartsdirektoratet.

– Tallene som ble avdekket knyttet til mobbing og trakassering, er svært alvorlige. Når vi presenterte funnene, var det viktig for oss å både ta et eget ansvar for hva vi kan gjøre bedre, men også få fram at dette er noe vi må løse i fellesskap i næringen, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Administrerende direktør Frode Sund i NHO Sjøfart viser til at rederiene i NHO Sjøfart sysselsetter mellom 4000 og 5000 sjøfolk.

– Vi som arbeidsgiverforening må gjøre det vi kan for at de ansatte har det bra på jobben, sier han.

NHO Sjøfart har fått støtte fra Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse til å gjennomføre et bransjeprosjekt der målet er gjøre rederiene bedre i stand til å svare på utfordringene.

Annonse
Annonse

Det er inngått samarbeid med Vissa AS som har kompetanse på psykologi, organisasjonspsykologi og ledelse. Prosjektet vil involvere både ledelse, HR-funksjoner og sjøansatte i rederiene, blant annet gjennom samlinger.

I tillegg til opplæring og bevisstgjøring er det et mål å utvikle felles verktøy og standarder som kan benyttes i alle rederiene. Fagsjef Evelyn Blom-Dahl i NHO Sjøfart er ansvarlig for prosjektet. Hun ser tiltakene i sammenheng med regjeringens strategi for likestilling og mangfold.

– Etter at Sjømannsforbundet tok initiativet til å avdekke det reelle omfanget av denne utfordringen i næringen gjennom sin undersøkelse tidligere i år, har de fleste aktørene i næringen respondert svært konstruktivt, sier leder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse