Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 januar 2024 19:10
Del på Facebook
Foto: Vidar Ruud / NTB
Foto: Vidar Ruud / NTB

Equinor og BP har trukket seg fra én av de tre kraftavtalene for et havvindprosjekt i New York som ble et stort kostnadssluk.

Selskapene har besluttet å trekke seg fra kontrakten som gjelder for prosjektet Empire Wind 2 (EW2), skriver Equinor i en pressemelding. For de to andre, Empire Wind 1 (EW1) og Beacon Wind 2 (BW1), gjøres det ingen endringer nå.

Equinors fornybarsjef Pål Eitrheim sier til Dagens Næringsliv at beslutningen er tatt for å unngå en stor økning av termineringsgebyret som ville inntruffet ved overgangen til det nye året.

Med det slipper Equinor og BP unna med en regning på 6,3 millioner dollar på deling. ifølge DN. Eitrheim sier at de nå «tar et par steg tilbake», men at selskapene skal jobbe videre med å gjøre prosjektene mer finansielt robuste.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Planen med havvindprosjektene i New York er at de tre prosjektene skal gi strøm til to millioner husstander.

I juni 2022 ba Equinor og BP om bedre vilkår for prosjektene etter at inflasjon, stigende renter og forsyningskjedeproblemer har ødelagt lønnsomheten i prosjektene. Myndighetene i delstaten New York avviste forespørselen i oktober i fjor, og prosjektenes fremtid er uviss.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse