Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
17 august 2017 08:16
Del på Facebook
Isen tiner over hele Arktis, og i polare strøk stiger temperaturen dobbelt så fort som andre steder på kloden. Hvis all isen på Grønland smelter, vil havnivået stige med sju meter. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Isen tiner over hele Arktis, og i polare strøk stiger temperaturen dobbelt så fort som andre steder på kloden. Hvis all isen på Grønland smelter, vil havnivået stige med sju meter. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Grønlandsisen vil sannsynligvis tine raskere i årene som kommer, sier forskere som har oppdaget noe nytt om hvordan isbreer beveger seg.
– Denne oppdagelsen gjør oss bekymret fordi så langt har vi forventet det motsatte, at bevegelsen i Grønlandsisen ville gå saktere, sier forskningsleder Bernd Kulessa ved Swansea University i Wales.

Ifølge forskerne antok de eldre teoriene at bresmeltingen ville avta fordi smeltevannet under isen ville renne vekk, og dermed ville friksjonen øke mellom isen og underlaget.

– Langs kanten av Grønland ligger det mange bremunninger som fungerer som raske transportbånd for is. Tusener av overflate-innsjøer fungerer som kraner, som sender smeltevann ned under isbreene, og gjør det glatt som et badekar, sier Kulessa.

Funnene, som ble presentert i tidsskriftet Science Advances, viser at Grønlandsisen beveger seg raskere over løse sedimenter enn over fjell. Det betyr at når temperaturen stiger på grunn av klimaendringer, vil isen bevege seg raskere fordi underlaget blir svakere, våtere og glattere.

Forskerne har brukt seismiske undersøkelser for å finne underlaget under isen.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse