Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
31 mai 2018 15:58
Del på Facebook
Riksvei 70 over Nordsundet i Kristiansund. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Riksvei 70 over Nordsundet i Kristiansund. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har fått støtte fra Innovasjon Norge til å utvikle nye og banebrytende løsninger for bygging og vedlikehold av bruer. Prosjekt var et av tre som fikk støtte.

Dette ble kunngjort av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og leder i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth under en pressekonferanse i Oslo tidligere denne uken.

– Vi er svært glade for støtten vi har fått. Vi har i dag et etterslep på vedlikehold av bruer og fergekaier i fylket, som tidligere har blitt kostnadsberegnet til 1–3 milliarder kroner. Det er også behov for oppgraderinger tilpasset dagens krav. Derfor ønsker vi å finne helt nye løsninger for bygging og vedlikehold av bruer, sier samferdselsjef Arild Fuglseth.

Prosjektet skal ha som mål å finne kostnadseffektive metoder for vedlikehold og bygging av bruer. Dette vil også bli til nytte for staten og for andre fylkeskommuner. Møre og Romsdal er ikke alene om dette behovet.

– Vi tror Møre og Romsdal fylkeskommune sitt videre arbeid vil resultere i nyskapende løsninger på en utfordring vi har i store deler av landet, sier Mona Skaret, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.

Fakta om innovasjonspartnerskap:

  • I et Innovasjonspartnerskap går offentlige virksomheter sammen med næringslivet for å utvikle helt nye løsninger på dagens og framtidens samfunnsutfordringer.
  • Hensikten er å stimulere til løsninger som i dag ikke eksisterer i markedet.
  • Et innovasjonspartnarskap tar utgangspunkt i et offentlig behov, krever topplederforankring og et tett offentlig/privat samarbeid om å utvikle nye løsninger til bruk i offentlig sektor.
  • Modellen legg til rette for at flere offentlige aktører kan gå sammen om å utvikle løsninger på felles behov.
  • I denne utlysningsrunden var det 35 millioner kroner tilgjengelig for nye prosjekt. Midlene kommer fra Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet.
  • Fem innovasjonspartnarskap er allerede i gang.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøKan komme om fem år? Sigmund Gjelsvik, utgåande på datoMolde kommune har sidan 2009 hatt høve til fergeleie på Reknes, ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrDet som bør komme fram er hovedgrunnen for å flytte fergeleiet - trafikken fra E39: https://www.rbnett.no/nyheter/i/Gy8O7V/to-nye-ferjekaier-kan-komme-om-fem-aarPlanene om flytting av fergeleiet ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøMen dei som bor øst for sykehuset slepp å belaste sentrum. Det må også komme med i framstillinga. 
Terje Sundsbø 12 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrFordelen med å dele opp er at oppgaven blir realiserbar.Folk vest for sykehuset på Lundavang må kjøre videre østover til ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøDet forstår dei fleste.Kva er fordelen med di løysing?Eg har sett at løysinga er grunngitt med at der vil bli ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrÅ dele en oppgave opp i flere trinn istedenfor å ta alt samtidig betyr ikke at intensjonen er endret. Det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse