Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2018 09:58
Del på Facebook
Flyambulansene vi er vante med kontrolleres etter 200 timer i lufta. De nye flyene skal kontrolleres først etter 400 timer. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Flyambulansene vi er vante med kontrolleres etter 200 timer i lufta. De nye flyene skal kontrolleres først etter 400 timer. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Babcock vil spare på vedlikehold av nye luftambulanser

Mens dagens flyambulanser skal inn til såkalt tungt vedlikehold etter 200 timer, skal Babcocks nye fly inn først etter 400 timer. 

Daglig leder Erlend Olsen i LT Tech, som i dag vedlikeholder luftambulansen, sier til Klassekampen at Babcock har gått for det minst ressurskrevende vedlikeholdsprogrammet. Olsen sier de ikke ønsket å kutte vedlikeholdsressursene på grunn av «ekstreme operasjoner i Norge».

– Vi kunne i teorien ha spart én million per flymaskin i året, noe som gir ti millioner. Det er en ganske markant reduksjon av ressursene for å sikre kvalitet på maskinene, sier Olsen.

Begge vedlikeholdsprogrammene er godkjente av Luftfartstilsynet, og når Babcock tar over neste sommer er det med splitter nye flymaskiner.

«Nye fly krever mindre vedlikehold enn eldre fly. Vi har lang erfaring fra bransjen, og kan forsikre om at vi tar vedlikehold og sikkerhet på største alvor. Vi følger de programmene for vedlikehold som er anbefalt av produsenten, og det er viktig å understreke at vedlikeholdsprogrammet også skal også godkjennes av myndighetene», skriver daglig leder i Babcock, Marius Hansen, til avisen.

Vinnertilbudet fra Babcock var om lag 47 millioner kroner lavere enn tilbudet fra Lufttransport.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse