Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 oktober 2018 21:05
Del på Facebook
Beslutningsforumet som vurderer om nye medisiner skal tas i bruk, sier nei til Okrelizumab (Ocrevus) for de sykeste MS-pasienten. Ifølge MS-forbundet er dette den første bremsemedisin som kan hjelpe mennesker med PPMS. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Beslutningsforumet som vurderer om nye medisiner skal tas i bruk, sier nei til Okrelizumab (Ocrevus) for de sykeste MS-pasienten. Ifølge MS-forbundet er dette den første bremsemedisin som kan hjelpe mennesker med PPMS. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye MS-medisinen Okrelizumab (Ocrevus) vil koste 200 millioner kroner å innføre og blir for dyr for Norge, som sier nei. Beslutningen møter reaksjoner.

– Vi sier nei til Okrelizumab ut fra den totale kostnaden dette ville medføre for spesialisthelsetjenesten, det er snakk om økte kostnader på om lag 200 millioner kroner, sier Stig Slørdahl, administrerende direktør i Helse Nord og leder av Beslutningsforum, til Dagens Medisin.

Okrelizumab omtales som en videreutvikling fra medisinen Rituksimab, som er en gammel kreftmedisin som er mye billigere. Beslutningsforumet mener at det ikke er stor forskjell på virkningene av behandling med de to medisinene.

Vil ha metodevurdering
– Derfor har vi bestilt en fullstendig metodevurdering fra Folkehelseinstituttet som forventes ferdig i mars 2019, sier Slørdahl.

Medisinen som blant annet MS-forbundet og en rekke leger ønsker godkjent, er for behandling av de dårligste pasientene med multippel sklerose, såkalt primær progressiv multippel sklerose (PPMS).

– Trist dag
– Dette er en svært trist dag for norske MS-pasienter. Ocrevus er den første godkjente medisinen som i betydelig grad bremser utviklingen av sykdommen både innen attakkvis og primær progressiv MS, sier administrerende direktør Rajji Mehdwan i Roche Norge i en kommentar. Det er Roche som er produsent av medisinen.

Mehswan peker på at Statens legemiddelverk allerede i mai konkluderte med at medisinen sannsynligvis er kostnadseffektivt innen begge indikasjoner av MS.

Også MS-forbundet er skuffet over avgjørelsen.

– Har ventet i 20 år
– Vi er skuffet, særlig over beslutningen om å si nei til Ocrevus for pasienter med den mest alvorlige formen av sykdommen, primær progressiv MS. De har ventet på en bremsemedisin i 20 år. Når det endelig kommer en medisin som kan utsette utviklingen av uførhet, settes de på venteliste ved sykehusene. Nå kan ventingen bli lang, sier generalsekretær Mona Enstad i MS-forbundet til NTB.

– Vi mener Beslutningsforum snarest må vurdere dette på nytt. En medisin som utsetter forverring av sykdommen, vil betale seg i det lange løp når pasientene kan stå lenger i arbeid og klare seg lenger uten hjelp hjemme, sier hun.

Ocrevus er foreløpig godkjent i 68 land og hittil har over 70.000 pasienter fått behandling.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse