Vannplaning er skumle saker, men det finnes noen gode råd for å unngå det.
I en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Nokian Tyres, svarer nordmenn at de anser vannplaning som den tredje største faren på sommer- og høstveier, etter farlige forbikjøringer og fartsovertredelser.
Tall fra Sintef viser at vannplaning er en av de vanligste årsakene til ulykker i hastigheter over 50 kilometer i timen.
Vannplaning oppstår når det er så mye vann i veibanen at det bygger seg opp en «pute» av vann mellom dekket og underlaget. Når dette skjer, reagerer ikke lenger bilen på rattutslag.
Kjetil Røssel, dekkekspert i Nokian Tyres, har noen tips om hvordan man kan unngå havne i en slik situasjon:
- Unngå de vannfylte hjulsporene i veien.
- Juster hastigheten etter forholdene, og hold god avstand til bilen foran. Hvis det regner mye, kan det være lurt å sette av ekstra tid til turen og redusere farten.
- Kontroller lufttrykket i dekkene. For lavt lufttrykk svekker bilens kjøreegenskaper, spesielt i ekstreme situasjoner. Anbefalt lufttrykk står som regel i siden på førerdøren eller i bilens drivstofflokk.
- Sjekk at mønsterdybden på dekkene er gode nok. Mønsterdybden bør være på minst fire millimeter.
- Det er alltid tryggest å kjøre når alle fire dekkene er i like god stand, men skulle det være forskjell i slitasje mellom dekkene foran og bak, bør de minst slitte dekkene alltid monteres på bakakselen.
- Hvis du opplever vannplaning: Ta føttene av pedalene, og unngå rattutslag. Hvis du vrir rattet til høyre eller venstre, kan bilen brått få grep igjen, og det kan skje fort og plutselig når farten reduseres.