Nedbør om vinteren gir ofte svært vanskelige kjøreforhold.
Med nedbør og temperaturer som varierer rundt null grader er det stor risiko for underkjølt regn. Underkjølt regn oppstår når regnet treffer bakke som holder minusgrader. Da fryser regnvannet til is idet det treffer veien, med speilglatt resultat.
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, råder folk til å la bilen stå under slike forhold. Hvis du likevel er ute med den, har han noen tips.
– Møter du på underkjølt regn, er det viktig å tilpasse farten, mer enn du tror. Jo høyere fart du har, dess vanskeligere blir det å takle bilen på glatt føre. Bremselengden øker også. Det gjelder å ta det veldig rolig.
Test
Det kan være vanskelig å se om det er is eller vann som ligger på veien, så han anbefaler bilistene å teste veigrepet når ingen andre biler er i nærheten.
– Skulle du miste kontrollen, husk å ha begge hendene på rattet, brems alt du kan og styr som best du kan, sier Sødal.
De fleste veiene i Norge blir saltet under slike forhold, men salting er naturlig nok en prosess som tar noe tid. Sødal mener det kan være smart å utsette bilturen i påvente av at dette er gjort.
Dekk
Piggdekk fungerer best hvis det er is, i tillegg er det lurt å rense dekkene.
– Vi kjører stort sett på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, sier Sødal.
Sikten kan også bli et problem hvis vinduet får et islag, som kan ligge som et panser over hele ruta.
– Bruk varmeapparatet mot frontruta, og skru på ekstra med varme slik at regnet ikke får mulighet til å fryse, sier Sødal.