Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
05 mai 2020 12:45
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TrønderEnergi selger seg ut av NEAS, det melder NEAS i en pressemelding tirsdag.

TrønderEnergi selger sin eierandel på 49 prosent til KLP og NEAS. Etter transaksjonene som skjer i juni–juli eier KLP 33,3 prosent av aksjene, mens kommunene Kristiansund, Tingvoll, Averøy, Smøla og Aure vil eie resterende 66,7 prosent, står det i meldingen.

Styreleder i NEAS, Kjell Neergaard sier eierkommunene på Nordmøre ønsker KLP velkommen som ny deleier i NEAS.

– Vi vet fra erfaringer TrønderEnergi har gjort med KLP som eier siden 2011, at kombinasjonen av KLPs langsiktighet som forvalter av pensjonsmidler, og kraftbransjens langsiktige investeringer innenfor samfunnskritisk infrastruktur, passer godt sammen, sier Neergaard.

KLP kjøper

Som kommune- og helse-Norges pensjonsselskap har KLP et langsiktig perspektiv som finansiell investor i norske kraftselskap.

– Vi har hatt indirekte eierskap i NEAS siden 2015 og er glad for at vi nå kan ta en direkte og større posisjon i kraftselskapet. Det vil sikre pensjoner for fremtiden gjennom god avkastning samtidig som vi øker investeringene i fornybar, sier konserndirektør Aage Schaanning for økonomi og finans i KLP.

KLP er eier i flere energiselskap i midt Norge, blant annet eier KLP 10 prosent av aksjene i TrønderEnergi, 20 prosent i nettkonsernet Tensio, hvor TrønderEnergi og NTE eier 40 prosent hver. 13 prosent i Istad og 15 prosent i Tussa Kraft.

Norge største

KLP er Norges største pensjonsselskap. Rundt én million yrkesaktive og pensjonister har pensjonen sin i KLP. Selskapet eies av kommuner, fylkeskommuner, helseforetak og bedrifter som gir sine ansatte offentlig tjenestepensjon. I KLP er det å tenke samfunn, miljø og ansvarlige investeringer en del av den daglige driften.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse