Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
21 januar 2025 14:53
Del på Facebook
Skjermbilde fra SSB.
Skjermbilde fra SSB.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norsk samferdselspolitikk har mange viktige oppgaver som våre veier og jernbaner skal løse. I et land med svært spredt bosetting er samferdsel helt grunnleggende, bl.a. for distriktspolitikken. På Vestlandet bor folket i hovedsak langs kysten, på øyene og rundt fjordene. Svært få bor i indre strøk, noe ethvert demografisk kart vil avsløre, kart som beskriver geografisk hvor folket er bosatt.

Et topografisk kart viser at veiene snor seg mellom fjorder og fjell, med mange fergesamband over fjordene og til øyene ute langs kysten, der folket bor. Alle veier har flere ulike formål, og store stamveier skal betjene både gjennomgangs-, lokal- og pendel-trafikk. Også på store stamveier er det lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekninger. Den billigste og korteste stamveien er den som går dit de reisende skal, ikke i store omveier utenom som krever bygging av ekstra tilførselsveier.

Annonse
Annonse

Man får ikke et langsynt perspektiv av å ensporet stirre blindt på et kart uten befolkningsdata, man blir fjernsynt. Stamveier er hverdagsveier for folk flest, ikke en flykorridor for gjennomgangstrafikk. Korte rette veier langt fra folk, for et bitte lite mindretall på gjennomreise, skaper ikke utvikling men avfolkning. Et problem som vårt fylke kommer til å slite mye med i framtiden om man ikke forstår betydningen av døgnåpne hverdagsveier, ikke minst ute i distriktene. Veibygging er viktig og grunnleggende distriktspolitikk.

Et langsiktig perspektiv på samferdselspolitikken krever kunnskap, vidsyn og innsikt. Korte, rette og flate veier er ikke løsningen hvis de ikke går dit de reisende skal. Slikt blir en omvei for folk flest, noe et demografisk kart vil avdekke umiddelbart. Å ignorere befolkningen er utilgivelig sneversynt. Å tro at stamveier bare skal betjene gjennomgangstrafikk er en fundamental misforståelse.

Eksempelvis er det svært få som reiser hele strekningen på E39 fra Kristiansand til Trondheim, og fra Bergen til Trondheim langs E39 er det bare omkring 60 personbiler og 30 lastebiler som kjører hele strekningen på en gjennomsnittlig dag. Man bygger selvsagt ikke en ny E39 kun for gjennomgangstrafikk, en må også ta hensyn til pendel- og lokal-trafikken, som er desidert størst.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) lanserte i 2010 Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, og betegnet E39 som hovedpulsåren i vest. Hovedformålet med denne fergefrie kyststamveien er å knytte næringslivet og tilhørende bo- og arbeidsregioner tettere sammen. Formålet er altså ikke raskeste vei mellom Kristiansand og Trondheim, men å fjerne de største flaskehalsene langs kysten -- fergene. Fergeavløsningsprosjekter blir da avgjørende, også på riksveier.

Fergekaiene fungerer kun som en gratis parkeringsplass for biler i en stillestående kø bak en bom som er stengt for ombordkjøring minst 85% av tiden. Selv om det er gratis å parkere, er det ikke kostnadsfritt å vente. Fergedrift er et evigvarende pengesluk, med et gigantisk strømforbruk selv med stengt vei det meste av tiden, og tidvis problemer med regulariteten. Avganger blir kansellert på grunn av uvær, mannskapsmangel eller tekniske problemer. Transportbransjen klager over kansellerte avganger grunnet mannskapsmangel, i tillegg problemer med fulle ferger. Knapphet på kvalifisert personell gjør økt frekvens umulig. Ferger er også en miljøversting.

Politikere sier de ønsker å ta hele landet i bruk. Det gjør man ikke ved å stenge hverdagsveiene 85% av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket. Fergefri E39 Møreaksen erstatter tre ulike fergesamband, stopper jaget for å rekke fergen til totalt 6 ulike fergekaier og gjør to store øysamfunn fergefrie. Dette er langt viktigere enn korteste vei for en håndfull gjennomreisende i indre strøk der folk ikke bor. Fergefri E39 er livsnerven i Møre og Romsdal.

Veibygging finansieres svært ulikt jernbane, som er 100% offentlig finansiert. Veiprosjekter derimot er ofte delvis finansiert med bompenger. Bompenger er en meget kostbar finansieringsform, som kraftig reduserer nytteverdien. Først når bompengeperioden er over blir nyttepotensialet fullt utnyttet. En svært ineffektiv måte å gjennomføre offentlige investeringer. I tillegg skaper utsettelser og kullkasting av planer et kostbart kaos.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Selv om riksveier er statens ansvar, må fylkeskommunene stille garantier for lånene på bompengedelen, som bilistene nedbetaler med bompenger i bompengeperioden. Dette garantiansvaret er en stor byrde for fylkeskommunene, og kan stoppe viktige statlige veiprosjekter om en fylkeskommune ikke er i stand til å stille slik garanti. På denne måten favoriseres jernbaneutbygging.

Opposisjonspartiene Sp, Frp, Ap og Rødt sørget i oktober 2020 for flertall for et stortingsvedtak slik at staten overtar garantiansvaret for bompengelån på riksveier. Dette anmodningsvedtaket er imidlertid bare delvis fulgt opp, kun etter søknad kan staten ta over inntil 50% av dette garantiansvaret.

Både H og Frp har som mål å avvikle fylkeskommunene. At fylkeskommunene likevel fortsatt skal ha som oppgave å stille garantier for bompenger på riksveiprosjekter, som helt og holdent er statens ansvar, er da påtakelig merkverdig. Disse partiene bør snarest sørge for at fylkeskommunene blir avløst fra denne oppgaven. Ellers vil nye veiprosjekter under planlegging som krever at det stilles garanti stå i fare for å bli utsatt/stoppet, dersom ikke staten overtar dette garantiansvaret.

Denne finansielle flaskehalsen bør snarest fjernes, for å forhindre at viktige nasjonale veiprosjekter blir stoppet av en fylkeskommune med dårlig økonomi. Da trenger ikke Finansdepartementet instruere om at KS2-rapportene til slike prosjekter må problematisere fylkeskommunenes evne til å innfri disse garantiforpliktelsene. En problemstilling stortingsflertallet eliminerte med sitt anmodningsvedtak allerede i 2020.

Meningsmålingene viser at folket ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier. Veier stengt med bom 85% av tiden utgjør en destruktiv distriktspolitikk. Når fergene forsvinner blomstrer lokalsamfunnene og regionene, med en ny vår når bompengeperioden er over.

Fergeavløsningsprosjekter er framsynt samferdselspolitikk på ufattelig mange nivåer, med enorme positive ringvirkninger. Veiene mellom fergekaiene og jernbane er ikke viktigere. Ferger er et evigvarende pengesluk, selv når veiene for det meste er stengt. Noe de årvisse fergeopprørene gir oss en påminnelse om.

Fergefri E39 Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og som ekstra bonus blir Otrøya og Gossen fergefrie. Dette er smart og effektiv bruk av offentlige midler som gir mest vei for pengene. En oversjøisk indre trasé vil være en omvei og et gigantisk pengesløseri, de enorme ekstrakostnadene med å gjøre Otrøya og Gossen fergefrie er langt fra bare lommerusk.

Tautratunnelen blir en av verdens sikreste. Med to løp uten møtende trafikk, rømningsveger for hver 250 meter og det siste av moderne varslings- og trafikkovervåkingsutstyr, blir tunnelen en av Norges sikreste vegstrekninger i verdens mest trafikksikre land.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    De som ikke tror på Møreaksen må i hvert fall starte å tro på at fergeleiet flyttes vekk fra Molde sentrum. Det gjelder også Frp Vestnes.

    Vi kan ikke sitte og se at all planlegging av trafikkløsningene i Molde stopper opp i påvente av at Nasjonal Transportplan skal opp til rullering i 2028. Vi må se om ferjeleiet i Molde kan flyttes til Julsundet. Da kan vi ikke sette all trafikken fra E39 gjennom Molde uten at det bygges tunnel bak byen.
    https://www.rbnett.no/nyheter/i/zAel5O/det-haster-aa-bygge-bytunnelen-ellers-kveles-molde-av-trafikk
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr Krigen i Ukraina gjorde alle samferdselsprosjekter dyrere, ikke bare Møreaksen. Frank Sve (Frp) sin iherdige innsats for å stoppe Møreaksen ble tatt imot med åpne armer av de som ønsket å flytte pengene til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet. Sve (Frp) sin innsats ga som resultat tidenes laveste andel av NTP for M&R.

      Du har for lengst avslørt at du ikke forstår konseptet med å dele en tung bør i flere små, for å gjøre det enklere å fullføre. Det er ikke snakk om Vik-Molde, den børen mener man er for stor. Derfor tar man kun Molde-Julneset, en langt mindre bør.

      Flyttes fergeleiet for fergen på E39 ut av Molde sentrum, blir nødvendigvis veien til det nye fergeleiet også en del av E39.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 timer siden
      @Terje Sundsbø Kva er igjen av intensjonen bak Møreaksen?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 timer siden
      @Terje Sundsbø Men, uansett så plasserte Regjeringa,  med Senterpartiet i føringa i transportkommiteen, Møreaksen i utviklingsporteføljen.  Til stor glede for Frank Sve. Voteringa i Stortinget låste resultatet.
      Kanskje har ensidig fokus på Møreaksen ført til tap av midlar til andre prosjekt, mellom anna sikre standarden på eksisterande vegar.


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 1 dager siden
    Raskeste vei? Lite trolig.  Omvei blir det for dem som IKKE skal til Molde. Og dyrere.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 dager siden
      @Geir M Punnerud
      Du uttaler deg for mindretallet.
      Møreaksen er raskeste vei for flertallet som krysser Romsdalsfjorden på E39. Bare 40% av de som krysser Romsdalsfjorden på E39 passerer Røbekk, og kun 25% passerer Gjemnessundbrua. Se https://www.rbnett.no/meninger/i/6674M8/moereaksen-romsdalsaksen-langfjordsambandet-litt-info

      Møreaksen gir mest vei for pengene - en alternativ oversjøisk indre trasé medfører en gedigen ekstraregning for to andre fastlandssamband. Møreaksen slår flere fluer i en smekk - en smart og effektiv utnyttelse av offentlige midler. Møreaksen har også størst trafikkgrunnlag.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    Her er et sitat fra en kommentar på RBNett:

    Bjørn Haukebø
    Fergefri E39 vil være en gamechanger for vår region. Det å fjerne flaskehalser som fergesamband og sikre fastlandsforbindelse for Aukra og Midsund gir nye muligheter for vekst, bosetting og næringsliv. En døgnåpen, pålitelig infrastruktur langs kysten er avgjørende for å skape dynamiske og robuste lokalsamfunn – en investering i fremtiden!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøMen, uansett så plasserte Regjeringa,  med Senterpartiet i føringa i transportkommiteen, Møreaksen i utviklingsporteføljen.  Til stor glede for Frank Sve. ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøKva er igjen av intensjonen bak Møreaksen?
Terje Sundsbø 2 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrKrigen i Ukraina gjorde alle samferdselsprosjekter dyrere, ikke bare Møreaksen. Frank Sve (Frp) sin iherdige innsats for å stoppe Møreaksen ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøDet kan godt vere at Sve tar æra, men det var tross alt Regjeringa, inkludert Sigbjørn Gjelsvik, som plasserte Møreaksen ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrI Sunnmørsposten tar Frank Sve (Frp) æren for å ha stoppet Møreaksen. Det har gitt tidenes laveste tildeling til M&R ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøSigbjørn Gjelsvik som uttalte dette til RB, og artikkelen ligg også hos Sunnmørsposten.Så er det også slik at Regjeringa la ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse