Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2020 09:26
Del på Facebook
Det er påbudt med redningsvest i småbåter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Det er påbudt med redningsvest i småbåter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppblåsbare redningsvester trenger årlig vedlikehold for å fungere, men ni av ti kontrollerer ikke redningsvestene sine, ifølge Redningsselskapet.

– Det er dessverre altfor mange vester i bruk som har gått ut på dato, eller som kan ha blitt defekt som følge av dårlig lagring og vedlikehold. Det er viktig å sjekke vesten før bruk, slik at man ikke kler på seg en falsk trygghet, sier informasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Undersøkelser fra Redningsselskapet de siste årene viser at nær 90 prosent av dem som bruker redningsvester, ikke kontrollerer disse årlig.

30. mai er «Sjekk vesten»-dagen.

Fakta om årlig sjekk av redningsvester

  • Sjekk at trekket og spenner er hele og uskadde – kontroller også at skrittstroppen er på plass og fungerer.
  • Åpne trekket – finn fram utløsermekanismen og sjekk om begge indikatorene er grønne.
  • Skru ut CO2-patronen og se at den ikke er avfyrt. Dra i den manuelle utløsersnoren og se at nålen som skal perforere CO2-patronen, løper lett opp og ned. Er den uskadd, settes den inn igjen – kontroller at indikatoren går fra rødt til grønt.
  • Skru ut den vannaktiverte avfyringsmekanismen og sjekk at datostemplingen ikke utgår før om minst ett år. Sett inn mekanismen igjen, og se at indikatorfeltet går fra rødt til grønt.
  • Inspiser lungen. Blås den gjerne opp med en pumpe og la den ligge ett døgn. Er det tegn til stor slitasje eller hull, må vesten kasseres.
  • Etter at du har gått gjennom punktene over, skriver du ned datoen for servicen på servicearket du finner i vesten.
  • Pakk sammen lungen riktig – den skal foldes, ikke rulles, og sett sammen yttertrekket med glidelåsen.
  • Pass på at den manuelle utløsersnoren dras ut gjennom åpningen i glidelåsen eller ut av baksiden på trekket, slik at denne er tilgjengelig i en nødsituasjon.

(Kilde: Redningsselskapet)

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrGodt nytt år.I tidligere kommentarer har jeg vist til lederen av transportkomiteen på Stortinget, som sier at Møreaksen skal bygges, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasKS2-rapporten er utarbeidet etter at Putin gikk inn i Ukraina. I tabellen du viser til er investeringskostnaden 13 milliarder. Hvorfor ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøVedlikeholds kostnadene er estimert fra KS2 tabell 10.2 side 54 som sier 2 milliarder over 15 år. Disse tallen var ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvem som tolker til egen fordel er nok tydelig. Hvorfor går du ikke til kilden, dvs. Norske Shell sine framtidsplaner ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse