Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2020 09:26
Del på Facebook
Det er påbudt med redningsvest i småbåter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Det er påbudt med redningsvest i småbåter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppblåsbare redningsvester trenger årlig vedlikehold for å fungere, men ni av ti kontrollerer ikke redningsvestene sine, ifølge Redningsselskapet.

– Det er dessverre altfor mange vester i bruk som har gått ut på dato, eller som kan ha blitt defekt som følge av dårlig lagring og vedlikehold. Det er viktig å sjekke vesten før bruk, slik at man ikke kler på seg en falsk trygghet, sier informasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Undersøkelser fra Redningsselskapet de siste årene viser at nær 90 prosent av dem som bruker redningsvester, ikke kontrollerer disse årlig.

30. mai er «Sjekk vesten»-dagen.

Fakta om årlig sjekk av redningsvester

  • Sjekk at trekket og spenner er hele og uskadde – kontroller også at skrittstroppen er på plass og fungerer.
  • Åpne trekket – finn fram utløsermekanismen og sjekk om begge indikatorene er grønne.
  • Skru ut CO2-patronen og se at den ikke er avfyrt. Dra i den manuelle utløsersnoren og se at nålen som skal perforere CO2-patronen, løper lett opp og ned. Er den uskadd, settes den inn igjen – kontroller at indikatoren går fra rødt til grønt.
  • Skru ut den vannaktiverte avfyringsmekanismen og sjekk at datostemplingen ikke utgår før om minst ett år. Sett inn mekanismen igjen, og se at indikatorfeltet går fra rødt til grønt.
  • Inspiser lungen. Blås den gjerne opp med en pumpe og la den ligge ett døgn. Er det tegn til stor slitasje eller hull, må vesten kasseres.
  • Etter at du har gått gjennom punktene over, skriver du ned datoen for servicen på servicearket du finner i vesten.
  • Pakk sammen lungen riktig – den skal foldes, ikke rulles, og sett sammen yttertrekket med glidelåsen.
  • Pass på at den manuelle utløsersnoren dras ut gjennom åpningen i glidelåsen eller ut av baksiden på trekket, slik at denne er tilgjengelig i en nødsituasjon.

(Kilde: Redningsselskapet)

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse