Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2020 09:26
Del på Facebook
Det er påbudt med redningsvest i småbåter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Det er påbudt med redningsvest i småbåter. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppblåsbare redningsvester trenger årlig vedlikehold for å fungere, men ni av ti kontrollerer ikke redningsvestene sine, ifølge Redningsselskapet.

– Det er dessverre altfor mange vester i bruk som har gått ut på dato, eller som kan ha blitt defekt som følge av dårlig lagring og vedlikehold. Det er viktig å sjekke vesten før bruk, slik at man ikke kler på seg en falsk trygghet, sier informasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Undersøkelser fra Redningsselskapet de siste årene viser at nær 90 prosent av dem som bruker redningsvester, ikke kontrollerer disse årlig.

30. mai er «Sjekk vesten»-dagen.

Fakta om årlig sjekk av redningsvester

  • Sjekk at trekket og spenner er hele og uskadde – kontroller også at skrittstroppen er på plass og fungerer.
  • Åpne trekket – finn fram utløsermekanismen og sjekk om begge indikatorene er grønne.
  • Skru ut CO2-patronen og se at den ikke er avfyrt. Dra i den manuelle utløsersnoren og se at nålen som skal perforere CO2-patronen, løper lett opp og ned. Er den uskadd, settes den inn igjen – kontroller at indikatoren går fra rødt til grønt.
  • Skru ut den vannaktiverte avfyringsmekanismen og sjekk at datostemplingen ikke utgår før om minst ett år. Sett inn mekanismen igjen, og se at indikatorfeltet går fra rødt til grønt.
  • Inspiser lungen. Blås den gjerne opp med en pumpe og la den ligge ett døgn. Er det tegn til stor slitasje eller hull, må vesten kasseres.
  • Etter at du har gått gjennom punktene over, skriver du ned datoen for servicen på servicearket du finner i vesten.
  • Pakk sammen lungen riktig – den skal foldes, ikke rulles, og sett sammen yttertrekket med glidelåsen.
  • Pass på at den manuelle utløsersnoren dras ut gjennom åpningen i glidelåsen eller ut av baksiden på trekket, slik at denne er tilgjengelig i en nødsituasjon.

(Kilde: Redningsselskapet)

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse