Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 juni 2020 14:31
Del på Facebook
En rododendronbusk i Asker truffet av en haglbyge 12. mai 2020. Måneden har vært den kaldeste maimåneden på 23 år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
En rododendronbusk i Asker truffet av en haglbyge 12. mai 2020. Måneden har vært den kaldeste maimåneden på 23 år. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mai var en kald måned i store deler av landet. Månedstemperaturen lå 1,1 grad under normalen, og dermed ble årets mai måned den kaldeste siden 1997.

Det viser månedsstatistikken fra Meteorologisk institutt.

Relativt kaldest var det i Vestland, i Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordland, der enkelte målestasjoner målte gjennomsnittstemperaturer opptil tre grader kaldere enn normalt, og i Møre og Romsdal og Trøndelag målte flere stasjoner opptil tre ganger den normale nedbørsmengden.

For hele landet var månedsnedbøren 10 prosent mer enn det som er normalt for mai måned, men noen målestasjoner i Innlandet og Viken fikk under 25 prosent av normal nedbørsmengde.

Varmest i Stjørdal

Den høyeste temperaturen registrert i Norge i mai var 27,5 grader på Kvithamar i Stjørdal i Trøndelag, målt 31. mai. Kaldest var det ved Finsevatn på Ulvik i Vestland 5. mai med -17,4 grader.

Høyeste snittemperaturer var det i Asker, Sarpsborg, Moss og Drammen, med temperaturer over ti grader. Likevel var det også her kaldere enn normalt.

De fleste stedene var det kaldere enn vanlig, men noen stasjoner lengst øst i Troms og Finnmark hadde avvik på 1,5 til 2 grader over normalen.

Vått i Etne

Tørrest i mai var det på værstasjoner i Skjåk, Dovre og Fåvang, med 4 til 6 millimeter nedbør, som er nedbørsmengder under en firedel av normalt.

Mest regnet det på Basura på Etne i Vestland, med 268 millimeter. 4. mai kom det hele 63,2 millimeter nedbør ved målestasjonen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse