Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 august 2020 15:58
Del på Facebook
Det gigantiske solkraftverket Gansu Dunhuang i Kina, som de norske kongeparet besøkte i 2018. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det gigantiske solkraftverket Gansu Dunhuang i Kina, som de norske kongeparet besøkte i 2018. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Produksjonen av sol- og vindkraft har fortsatt å øke på verdensbasis under koronakrisen, ifølge en ny rapport.

Krisen har ført til et kraftig fall i etterspørselen etter energi. Likevel har mengden sol- og vindenergi fortsatt å øke.

I første halvår ble 10 prosent av verdens elektrisitet produsert med disse to energikildene, ifølge rapporten fra tankesmia Ember. Dette er ny rekord.

Siden undertegningen av Parisavtalen om kutt i klimagassutslipp i 2015 er mengden sol- og vindkraft mer enn doblet.

Både USA, Kina, India og Brasil får mer enn 10 prosent av strømforbruket sitt fra disse fornybare energikildene. I EU er andelen hele 33 prosent.

Samtidig falt produksjonen av kullkraft med 8,3 prosent i første halvår, etter at mange land stengte store deler av økonomien for å hindre koronasmitte.

Også klimautslippene har falt kraftig under pandemien. Men det er usikkert hva som vil skje når krisen er over.

Hvis verdens energiforbruk fortsetter å stige, vil også klimautslippene kunne stige videre – selv om andelen fornybar energi går opp.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse