Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 august 2020 11:18
Del på Facebook
Store norske kraftverk begynner å bli gamle og må pusses opp. Politikere fra flere partier, samt LO og NHO, krever at bransjen gjøres i stand til ikke bare vedlikeholde, men oppgradere anleggene og dermed øke produksjonen. Nå mener Høyres distriktsnettverk at regjeringen må legge fram forslag i forbindelse med statsbudsjettet. Bildet er fra Nore I kraftverk i Nore og Uvdal og ble tatt tørkesommeren 2018. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Store norske kraftverk begynner å bli gamle og må pusses opp. Politikere fra flere partier, samt LO og NHO, krever at bransjen gjøres i stand til ikke bare vedlikeholde, men oppgradere anleggene og dermed øke produksjonen. Nå mener Høyres distriktsnettverk at regjeringen må legge fram forslag i forbindelse med statsbudsjettet. Bildet er fra Nore I kraftverk i Nore og Uvdal og ble tatt tørkesommeren 2018. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Distrikts-Høyre krever endringer i kraftskatten i høstens statsbudsjett slik at bransjen kan oppgradere gamle anlegg og produsere mer strøm.

– Vi gjør et stort feilgrep om vi som politikere ikke sørger for at nødvendige rammebetingelser er til stede for å gjøre disse investeringene. For 50–60 år siden ble flere store vannkraftanlegg bygget ut, mange av disse installasjonene er nå modne for utskifting. Nå må vi sørge for at skattebetingelsene gjør det lønnsomt å oppgradere og utvide eksisterende vannkraftanlegg, sier stortingsrepresentant Elin Agdestein (H). Hun representerer Nord-Trøndelag og sitter i finanskomiteen.

Med seg har hun Hordaland-representant Liv Kari Eskeland (H) fra energi- og miljøkomiteen og hele Høyers distriktsnettverk.

Vindu for endring

Agdestein mener det nå er mulig å øke produksjonen av grønn vannkraft, uten at flere fosser må legges i rør. Når mange kraftverk uansett må skifte ut gamle installasjoner, bør de få muligheten til å oppgradere og øke kapasiteten samtidig. Det er viktig nå som kraftbehovet er økende, påpeker Agdestein.

– Jeg har en positiv forventning til at regjeringen lytter til signalene som kommer fra Distrikts-Høyre, sier hun og viser til et bredt politisk engasjement i saken.

Fremskrittspartiet la før sommeren fram et representantforslag om endringer i skatteregimet for vannkraften. Også Arbeiderpartiet har krevd endringer som åpner for investeringer i kraftverkene.

Vil skjermes mer

Kraftbransjen selv, der Kommune-Norge er storeiere, har pekt på innretningen av grunnrenteskatten som et problem. Skatten skal gi fellesskapet inntekter fra den såkalte superprofitten, den store ekstrainntekten kraftselskapene har fordi de får eksklusiv tilgang til å demme opp vann og legge fosser i rør.

Men de normale inntektene skal skjermes for denne skatten, og den skjermingen er for liten i dag, mener Agdestein.

– Da blir det for lite ressurser til å gjøre store investeringer, ut over det som er vedlikehold, sier Agdestein.

Forkastet forslag

For snart et år siden fikk regjeringen på bordet en stor utredning om kraftskatten. Forslaget fra Sanderud-utvalget ville blant annet føre til at skatteinntekter som i dag går til kommunene der vannkraften produseres, ville gå til staten i stedet. Det var for kontroversielt, og på nyåret ble rapporten lagt i skuffen.

Men dermed har myndighetene heller ikke løst problemet alle er enige om: At skattesystemet ikke må hindre investeringer som samfunnet har stor nytte av.

Agdestein viser til beregninger Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gjort, som viser at eksisterende kraftverk kan gi 5–6 terawatt (Twh) mer strøm. Dette kan skape opp mot 12.000 årsverk i løpet av en tiårsperiode.

– Det er aktivitet vi trenger nå. Vi leter jo etter prosjekter som kan gi aktivitet i næringslivet lokalt, påpeker hun.

Høyre-politikeren peker på ulike løsninger, fra redusert grunnrente til økt friinntekt eller en bedre ordning for å kunne avskrive investeringer, men har foreløpig ikke konkrete forslag til hvordan skattesystemet må endres. Derfor kan hun heller ikke si hvor mye mer penger bransjen kan sitte igjen med – og hvor mye mindre skatteinntekter fellesskapet får – ved å endre systemet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse