Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2020 07:30
Del på Facebook
Norges nye redningshelikoptre AW101 tar over jobben etter Sea King. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Norges nye redningshelikoptre AW101 tar over jobben etter Sea King. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Testlandinger med redningshelikoptrene som erstatter Sea King, viser at de skaper et enormt lufttrykk ved landing. Flere helseregioner vil ha mer testing.

Både ved St. Olavs hospital i Trondheim og ved Haukeland sykehus, hvor testlandinger ble gjort i fjor høst, var det utrygt for folk i nærheten da helikopteret landet, viser en ny rapport. Flere helseregioner krever derfor mer testing for helikoptrene tas i bruk, melder NRK.

«Syklister og barnevogner kan ikke transporteres trygt ved siste fase av inn- og utflyging», heter det om landingen ved St. Olavs hospital i rapporten, som er laget av Luftforsvaret på oppdrag fra Nawsarh og Justis- og beredskapsdepartementet, som leder anskaffelsen.

Åtte av de 16 redningshelikoptrene til en verdi av 16,8 milliarder kroner har kommet til Norge. Alle de nye helikoptrene skal være tatt i bruk i løpet av 2022, men flere helseregioner ønsker mer testing av de nye helikoptrene.

Justis- og beredskapsdepartementet sier det er et mål at nye redningshelikopter skal operere sikkert og trygt innen de oppdrag som redningshelikoptertjenesten utfører. Kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik skriver i en epost til NRK at det kan fordre mer eller mindre omfattende tiltak.

– Hvorvidt det skal foretas flere tester er en vurdering som må foretas på prosjektfaglig og operativt nivå, skriver han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse