Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 desember 2020 21:47
Del på Facebook
Sjefen for oljefondet, Nicolai Tangen, fikk utbetalt et utbytte på 2,1 milliarder kroner fra sitt tidligere forvalterselskap Ako Capital. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Sjefen for oljefondet, Nicolai Tangen, fikk utbetalt et utbytte på 2,1 milliarder kroner fra sitt tidligere forvalterselskap Ako Capital. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjefen for oljefondet, Nicolai Tangen, fikk utbetalt et utbytte på 2,1 milliarder kroner fra sitt tidligere forvalterselskap Ako Capital.

Med utbyttet på 181 millioner pund, 2,1 milliarder norske kroner, i regnskapsåret som ble avsluttet, kunne Nicolai Tangen notere seg det beste året i løpet av sin tid i Ako Capital, skriver Dagens Næringsliv. Året før fikk han 121 millioner pund, om lag 1,4 milliarder kroner, i utbytte fra fondet.

Avisen refererer til regnskapstallene for Ako Capital som er blitt offentliggjort i britiske selskapsregistre. Regnskapsåret ble avsluttet 29. februar i år, og Tangen fikk utbetalt utbyttet før han tiltrådte som ny sjef for oljefondet i september.

Summen utgjør nesten halvparten av de 4,4 milliardene som fondet tjente. Tangen vil ikke kommentere tallene overfor avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse