Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 januar 2021 16:57
Del på Facebook
Norwegian fikk fredag innvilget en utsettelse med å legge fram en endelig redningsplan og fikk derfor forlenget konkursbeskyttelse av en domstol i Dublin. Foto: Vidar Ruud / NTB
Norwegian fikk fredag innvilget en utsettelse med å legge fram en endelig redningsplan og fikk derfor forlenget konkursbeskyttelse av en domstol i Dublin. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kreditorene går med på å forlenge konkursbeskyttelsen for Norwegians irske datterselskaper til 25. februar.

Under et rettsmøte i High Court i Dublin fredag godtok flyselskapet Norwegians kreditorer rettens beslutning om forlenge konkursbeskyttelsen for det kriserammede selskapet med ytterligere 30 dager.

Beslutningen om forlengelsen kom etter at retten i Irland fikk et sammendrag av redningsplanen som er skissert for Norwegian og opplysningen om at den norske staten torsdag gikk ut med en lovnad om å støtte selskapet. Etter dette gikk dommeren med på å gi en utsettelse før en endelig plan for å redde selskapet må legges fram for retten.

– Ettersom det er gitt et bilde av at selskapet har en rimelig utsikt til å overleve, forlenger jeg fristen fra 70 til 100 dager og har dermed godtatt denne forlengelsen fram til 25. februar, sa dommer Michael Quinn, som håndterer den kompliserte prosessen rundt Norwegians omfattende virksomhet i Irland.

Hadde frist fredag

– Vi har nå fått støtte til å fortsette arbeidet langs den planen vi har lagt, og tar dagens konklusjon som et tegn på at det vi har gjort hittil blir sett på som grundig, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til NTB.

Opprinnelig hadde Norwegian en frist til fredag med å legge fram en skisse til løsning på hvordan selskapet kan reddes fra konkurs. På norsk side la ledelsen i forrige uke fram en plan for hvordan selskapet skal restruktureres og heretter satse på kort- og mellomdistanseflyginger i Europa og legge ned sin kostbare satsing på langdistansetrafikk. Flyparken på dagens om lag 140 fly skal reduseres til 50.

Dette vil imidlertid innebære at flere datterselskaper i Irland, hvis hovedformål er å lease fly som deretter lånes ut til morselskapet, kan bli overflødige.

Forrige uke ble ett av de tre leasingselskapene avgjort lagt ned av domstolen i Dublin. Hva som vil skje videre med de to andre, er ikke kjent. Den offentlige oppnevnte granskeren Kiearan Wallace, som har vurdert hva som er den beste løsningen for selskapets kreditorer, mener så langt at det er en bedre løsning for partene at flyselskapet får drive videre enn at det slås konkurs.

Store kreditorer

I alt 34 kreditorer som var representert under rettsmøtet, ga da også enten sin tilslutning eller stilte seg nøytrale til granskerens utredning. Alle godtok derfor også dommerens beslutning om å skyve på fristen Norwegian først var gitt for å legge fram en endelig redningsplan.

I redningsplanen fra Norwegian går det fram at den rentebærende gjelden i selskapet er på over 40 milliarder kroner. Denne arbeides det nå hardt for å redusere til om lag 20 milliarder slik at selskapet kan drive videre.

Blant kreditorene som var representert under rettsmøtet, var både norske luftfartsmyndigheter, Garantiinstituttet for eksportkreditt og en rekke internasjonale leasingselskaper. Flyleverandøren Boeing, motorprodusenten Rolls-Royce og den amerikanske eksport-importbanken var også med, alle store kreditorer til Norwegian som satset stort på å kjøpe nye amerikanske fly for noen år tilbake.

Flere rettsmøter

Onsdag neste uke vil det også holdes et fordringshavermøte i Oslo mellom Norwegian og kreditorene. Der vil flyselskapet legge fram planene for rekonstruksjon av selskapet i tråd med loven som skal avhjelpe selskaper som er rammet av koronautbruddet. Møtet vil skje digitalt.

Samme dag vil det ifølge E24 også bli avholdt rettsmøte mellom Norwegian og flyprodusenten Boeing i Illinois i kjølvannet av problemene med 747 Max-flyene som ble satt på bakken som følge av to ulykker.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse